«Οι σημερινοί πρόσφυγες είναι οι αυριανοί μας γείτονες, και η δημιουργική τους ένταξη στην κοινωνία μας είναι η μεγαλύτερη πρόκληση που έχουμε μπροστά μας»
Η Κατερίνα Πολέμη στην Ζέτα Τζιώτη
Οι καλλιτεχνικές δραστηριότητες της Κατερίνας Πολέμη είναι γνωστές στους περισσότερους από εμάς στο νησί της Άνδρου. Η Κατερίνα γεννήθηκε στο Λονδίνο από Βραζιλιάνα μητέρα και Έλληνα πατέρα από το νησί μας, την Άνδρο. Σπούδασε μουσική στο φημισμένο Berklee College of Music στις ΗΠΑ, όπου έζησε 5 χρόνια. Το 2011 ηχογράφησε το πρώτο της δίσκο “Spread the Music not the Name” με υψηλές κριτικές και από τότε κάνει συναυλίες στην Αμερική, Ελλάδα και Βραζιλία. Πέρα από τα αναρίθμητα μικρά τζαζ μπαρ ανά τον κόσμο, έχει τραγουδήσει στο Carnegie Hall, στο Boston Symphony Hall, Stravinsky Auditorium στην Ελβετία και στον Κήπο Μεγάρου Αθηνών. Το 2012 έγραψε την μουσική για την θεατρική παράσταση – μιούζικαλ, «ΕΥΡΥΔΙΚΗ» της Sarah Ruhl σε σκηνοθεσία Δ. Τάρλοου, όπου και ηχογράφησε τον δεύτερο της δίσκο “Ευρυδίκη” και πήρε το 1ο βραβείο μουσικής στα Θεατρικά Βραβεία Κοινού 2013 του περιοδικού «ΑΘΗΝΟΡΑΜΑ». Το 2013 έγραψε το soundtrarack της ταινίας “Μικρά Αγγλία” του Παντελή Βούλγαρη και σενάριο της Ιωάννας Καρυστιάνη, για το οποίο ήταν υποψήφια για καλύτερη μουσική από την Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου το 2014. Επίσης, η ταινία κέρδισε τρία βραβεία στο 17ο διεθνές κινηματογραφικό φεστιβάλ της Σαγκάης, καλύτερης ταινίας, καλύτερης σκηνοθεσίας και καλύτερης γυναικείας ερμηνείας (για την Πηνελόπη Τσιλίκα). Έπειτα, έγραψε μουσική για τις θεατρικές παραστάσεις “Τρωικός Πόλεμος” σε σενάριο του Στρατή Πασχάλη και σκηνοθεσία της Σοφία Σπυράτου και για το “Blasted” της Sarah Kane σε σκηνοθεσία Δ. Τάρλοου και το 2014 για την παράσταση “Η Μεγάλη Χίμαιρα”, βασισμένο στο ομώνυμο βιβλίο του Καραγάτση για το φεστιβάλ Αθηνών 2014, σε σκηνοθεσία του Δ.Τάρλοου στο οποίο πήρε το 1ο βραβείο μουσικής στα Θεατρικά Βραβεία Κοινού 2015 του περιοδικού «ΑΘΗΝΟΡΑΜΑ». Μάθαμε όμως ότι η Κατερίνα διευρύνει τις δραστηριότητες αυτές, συνεργαζόμενη με την οργάνωση «ΜELISSA, Migrant Women’s Network», στην πλατεία Βικτωρίας, στην Αθήνα για τη διαχείριση του μετατραυματικού στρες των μεταναστριών . Θεωρήσαμε ότι τα μουσικο- θεραπευτικά workshops της Κατερίνας Πολέμη έχουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον και την συναντήσαμε να μας μιλήσει γι’ αυτά και τις γενικότερες δραστηριότητές της.
Κατερίνα το όνομα σου, η οικογένειά σου είναι ένα κομμάτι του νησιού μας σημαντικό. Τι είναι η Άνδρος για σένα;
Η Άνδρος είναι μεγάλη αγάπη, εκεί βρίσκεται μία από τις δύο παραλίες που μεγάλωσα, η παιδική μου ηλικία, το κομμάτι μου που αγαπώ και έχω στην καρδιά μου σε όποιο μέρος του κόσμου κι αν βρίσκομαι.
Είσαι πολύ νέα και πολυταξιδεμένη, όπως οι περισσότεροι Ανδριώτες. Πως αισθάνεσαι ότι ταυτίζεσαι με την Άνδρο;
Ταυτίζομαι με την πολύ-πολιτισμικότητά της. Είναι μια κουκιδίτσα στον χάρτη της Ελλάδας και του κόσμου όλου αλλά με έντονη πολύ- πολιτισμικότητα.
Έχεις δραστηριοποιηθεί στο νησί, δίνοντας κάποιες συναυλίες αλλά έχεις δραστηριοποιηθεί εντονότερα στην Βραζιλία. Θα ήθελες να μας μιλήσεις γι αυτό;
Συμμετείχα πριν μερικές εβδομάδες σε κάποια events των Ολυμπιακών Αγώνων στην Βραζιλία. Ήμουν καλεσμένη από την Ελβετική Πρεσβεία για να δώσω κάποιες συναυλίες στα events τους. Έδωσα 4 συναυλίες, που οργάνωσε η Πρεσβεία εκεί και έδωσα και 3 δικές μου. Στη Βραζιλία αισθάνομαι ότι με αγαπούν πολύ. Το εισπράττω, το επιστρέφω και θα συνεχίσω έτσι. Στην Βραζιλία τραγούδησα πρώτη φορά στα 16 μου σ’ ένα εστιατόριο και σιγά σιγά το διεύρυνα.
Μίλησε μας για δουλειές σου που έχεις κάνει ως σήμερα και ξεχωρίζεις;
Σκέφτομαι πως προέκυψε και έγραψα το soundtrarack της ταινίας “Μικρά Αγγλία”.
Μόλις 24 χρονών και γνώρισα τον κο Βούλγαρη στην Άνδρο. Με εμπιστεύτηκε και γω δεν τον απογοήτευσα. Δεν φαντάζεσαι ποσό χαρούμενη με έκανε αυτό. Δεν είχα καν την εποχή εκείνη ονειρευτεί να γράψω μουσική για κινηματογραφική ταινία. Και ο Βούλγαρης ένας τόσο καταξιωμένος άνθρωπος εμπιστεύτηκε εμένα, μου έδωσε την ευκαιρία. Τον τιμώ και τον ευχαριστώ γι αυτό. Έχω γράψει την μουσική για την θεατρική παράσταση – μιούζικαλ, «ΕΥΡΥΔΙΚΗ» της Sarah Ruhl σε σκηνοθεσία Δ. Τάρλοου, όπου και ηχογράφησε τον δεύτερο της δίσκο “Ευρυδίκη”. Έχω επίσης γράψει μουσική για τις θεατρικές παραστάσεις “Τρωικός Πόλεμος” σε σενάριο του Στρατή Πασχάλη και σκηνοθεσία της Σοφία Σπυράτου και για το “Blasted” της Sarah Kane σε σκηνοθεσία Δ. Τάρλοου και το 2014 για την παράσταση “Η Μεγάλη Χίμαιρα”, βασισμένο στο ομώνυμο βιβλίο του Καραγάτση σε σκηνοθεσία του Δ. Τάρλοου που παίζεται ακόμα με εξαιρετική επιτυχία στο θέατρο «Πορεία».
Τον τελευταίο καιρό, έχει προκύψει ένας νέος ορίζοντας για σένα. Η συνεργασία σου με την οργάνωση «ΜELISSA, Migrant Women’s Network», στην πλατεία Βικτωρίας για τη διαχείριση του μετατραυματικού στρες των μεταναστριών με την μουσικοθεραπεία. Εσύ με ψυχολόγο- δραματοθεραπεύτρια βοηθάτε τις μετανάστριες να ανταπεξέλθουν και να ενταχθούν στο νέο περιβάλλον. Μίλησε μας γι αυτό.
Το «Μέλισσα» είναι ένα πρόγραμμα ένταξης, που βασίζεται στην εκμάθηση των ελληνικών, αλλά έχει και πολλές άλλες δράσεις. Είναι ένα ενταξιακό πείραμα γιατί είναι και πρωτοφανής η κρίση που ζούμε. Οι σημερινοί πρόσφυγες είναι οι αυριανοί μας γείτονες, και η δημιουργική τους ένταξη στην κοινωνία μας είναι η μεγαλύτερη πρόκληση που έχουμε μπροστά μας. Είναι πολύ όμορφο να βλέπεις τα κορίτσια αυτά, τις μετανάστριες, που έχουν ζήσει τόση φρίκη να σου χαμογελούν και να μοιάζουν ευτυχισμένες. Σκέφτομαι, κοίτα να δεις που αυτές οι γυναίκες μετά από όλα αυτά, μπορούν και χαμογελούν. Και με κάνει ακόμα πιο χαρούμενη το ότι σ αυτό το χαμόγελό έχω συμβάλλει και γω! Και χαμογελώ και γω μετά! Με ενδιαφέρει η μουσικοθεραπεία, το αγαπώ!
Ποια είναι τα σχέδια σου για το άμεσο μέλλον;
Φέτος, θα δουλέψω πάλι με τον Δ. Τάρλοου για μια παράσταση για το Εθνικό Θέατρο, τον « Θερισμό» του Δημήτρη Δημητριάδη και θα γράψω μουσική για μια ελληνο-αμερικανική παραγωγή στον κινηματογράφο. Στη συνέχεια, θα ήθελα να ξεκουραστώ και να ασχοληθώ με τον εαυτό μου. Όπως καταλαβαίνεις, πρέπει να πάρω για να δώσω, να δώσω το καλύτερο μου στη μουσική.