Του ΓΙΑΝΝΗ ΜΗΝΔΡΙΝΟΥ
Αθήνα, Ιανουάριος 2017: Ο Δημοσιογραφικός Οργανισμός Λαμπράκη καταρρέει, πνιγμένος στα χρέη και τα θαλασσοδάνεια, πληρώνοντας ταυτόχρονα το τίμημα της επιλογής της ηγεσίας του, να ασκεί πολιτική αντί για δημοσιογραφία. Προηγήθηκαν τα «λουκέτα» στην Ελευθεροτυπία, το ALTER, την Απογευματινή. Κι όλοι αναρωτιούνται «ποιος θα είναι ο επόμενος»…
Ουάσινγκτον, Ιανουάριος 2017: ο νέος πλανητάρχης, Ντόναλντ Τραμπ, επιτίθεται στους New York Times, γράφοντας το παρακάτω tweet: «Οι αποτυχημένοι @nytimes κάνουν λάθος για εμένα από την αρχή. Έλεγαν ότι θα χάσω τις προκριματικές και μετά ότι θα χάσω τις γενικές εκλογές. ΨΕΥΤΙΚΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ». Λίγες ημέρες νωρίτερα ο νέος Πρόεδρος των Ηνωμένων Πολιτειών είχε απαγορεύσει σε δημοσιογράφο του CNN να του υποβάλλει ερωτήσεις, επειδή εργάζεται σε ένα εχθρικό προς εκείνον μέσο.
Δυο γεγονότα, σε δυο διαφορετικές γωνιές του πλανήτη, που μοιάζουν άσχετα μεταξύ τους. Αλλά δεν είναι! Το κλείσιμο εφημερίδων και καναλιών στην Ελλάδα και η πρωτοφανής προσπάθεια απαξίωσης του Τύπου από το νέο πλανητάρχη, οδηγούν ακριβώς στο ίδιο αποτέλεσμα: Στο τέλος του Τύπου, τουλάχιστον με τη μορφή που τον ξέραμε… Την ίδια στιγμή, μελέτη που πραγματοποιήθηκε σε 27 χώρες (μια εκ των οποίων ήταν η Ελλάδα), απέδειξε ότι τα social media είναι ο πλέον δημοφιλής τρόπος ενημέρωσης του κοινού. Ειδικά για την Ελλάδα (σε ένα δείγμα 2036 ατόμων) το 27% των ερωτηθέντων δήλωσε ότι τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης αποτελούν τη ΒΑΣΙΚΗ πηγή ενημέρωσης. Με απλά λόγια: Ένας στους 3,7 συμπατριώτες μας ενημερώνεται γι΄ αυτά που συμβαίνουν στη χώρα του και τον κόσμο από το facebook. Όπου είναι γνωστό πως ο κάθε πολίτης έχει τη δυνατότητα να φτιάξει μια σελίδα και να γράφει ανεξέλεγκτα ό,τι θέλει, «σερβίροντας» τη δική του αλήθεια. Φυσικά, από τη στιγμή που τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης έχουν τέτοιο βαθμό διείσδυσης στο κοινό που ΨΗΦΙΖΕΙ και ΑΠΟΦΑΣΙΖΕΙ για το μέλλον μιας χώρας, είναι πολύ εύκολο να κατασκευαστεί ένας ολόκληρος μηχανισμός -τεράστιας ισχύος- που να έχει τη δυνατότητα επηρεασμού του εκλογικού σώματος σε τέτοιο σημείο, ώστε να διαμορφώνει το αποτέλεσμα.
Κι αν βρίσκετε κάποια δόση υπερβολής στα παραπάνω, διαβάστε κι αυτό: Έρευνα διαδικτυακής μηχανής αναζήτησης, αποκάλυψε πως τους τελευταίους τρεις μήνες της προεκλογικής εκστρατείας στις ΗΠΑ οι ψευδείς ειδήσεις που αφορούσαν τις εκλογές και αναρτήθηκαν στο Facebook συγκέντρωσαν μεγαλύτερο ενδιαφέρον από τους πολίτες σε σχέση με τα έγκυρα δημοσιεύματα μεγάλων αμερικανικών μέσων ενημέρωσης όπως οι New York Times, Washington Post, Huffington Post, NBC News…
Πώς το είπε ο Γεώργιος Παπανδρέου (προφανώς όχι ο Γ.Α.Π); «Ο Τύπος εφιμώθη, η Δημοκρατία κατελύθη»… Κάπως έτσι! Ή, πιο σωστά: Ακριβώς έτσι!