Ο δυσκολότερος αγώνας της ανατολικής Μεσογείου γιορτάζει φέτος τη χρυσή του επέτειο.
Η ιστορία του Διεθνούς Ιστοπλοϊκού Αγώνα Άνδρου ξεκινάει το καλοκαίρι του 1967, δέκα χρόνια μετά την ίδρυση του Ναυτικού Ομίλου του νησιού. Ο Ιωάννης Β. Γουλανδρής, γνωστός και ως «Big John» κήρυξε για πρώτη φορά την έναρξη του αγώνα. Λάτρης της Άνδρου, της ιστιοπλοΐας και δεινός ιστιοπλόος ο ίδιος, θέσπισε έναν από τους δυσκολότερους ιστιοπλοϊκούς αγώνες της ανατολικής Μεσογείου.
Συνδιοργανωτής του αγώνα υπήρξε εξ αρχής ο Ναυτικός Όμιλος Ελλάδος. Ένας από τους ιστορικούς και σημαίνοντες ομίλους στήριξε από την αρχή το θεσμό που γρήγορα αναδείχθηκε ως ένα, από τα σημαντικότερα κοσμικά και αθλητικά γεγονότα. Γαλαζοαίματοι, εφοπλιστές, καλλιτέχνες και μεγάλες προσωπικότητες από το εξωτερικό, τράβηξαν όλα τα φώτα της δημοσιότητας στο νησί με τη μεγάλη ναυτιλιακή παράδοση και με μερικά από τα πλέον θρυλικά σκάφη να αγωνίζονται για την κατάκτηση του επάθλου.
Η «Κρεολή» του Σταύρου Νιάρχου, το «Errante» του Ιωάννη Βάτη, το «Gatopardo» του Αθανάσιου Γκέρτσου, το «Νεφέλη» του Νικόλαου Μάρκου καθώς και το «Ιβανόης» του Φώτη Λυκιαρδόπουλου με κυβερνήτη τον τέως Βασιλιά Κωσταντίνο, που είχε αναδειχθεί και νικητής του πρώτου αγώνα, ήταν μερικά από τα σκάφη που άφησαν ιστορία και έδωσαν το «παρόν». Ο ίδιος ο Big John συμμετείχε συνήθως με το «Μανία» ενώ ο Πέτρος Γουλανδρής με το «Big Greek Machine».
Τα αγωνιστικά ιστιοπλοϊκά σκάφη ξεκινούν με αφετηρία το Σαρωνικό και ανοίγουν πανιά με προορισμό και τερματισμό τη Χώρα της Άνδρου (περίπου 80 δύσκολα ναυτικά μίλια). Η διαδρομή από το Φάληρο ως τη Χώρα της Άνδρου άλλοτε ξεκινά με μπουκαδούρα, άλλοτε με άπνοια, άλλοτε με μελτέμι, πάντα όμως «μ’ ένα αστέρι στο ξάρτι». Δηλαδή, με αγάπη για την ιστιοπλοΐα και με σεβασμό στη θάλασσα. Συχνά, με σύμμαχο το δυνατό αέρα και κάτω από δύσκολες καιρικές συνθήκες ιδιαίτερα, μετά το «καβατζάρισμα» του Κάβο Ντόρο, οι ιστιοπλόοι τερματίζουν στη φιλόξενη Χώρα.
«Στον συγκλονιστικό 20ο ετήσιο Ιστιοπλοϊκό Αγώνα της Άνδρου, οι ιστιοπλόοι έδωσαν μάχη με τα κύματα ή τα μποφόρ» γράφει χαρακτηριστικά ο «Ταχυδρόμος» του 1987, ο οποίος συμμετείχε με το σκάφος «Φαίδρα». «Ο φετινός αγώνας της Άνδρου ήταν από τους πιο περιπετειώδης, αφού οι καιρικές συνθήκες ήταν ανάλογες με το άθλημα. Τεράστια κύματα (6 μέτρα), δυνατός αέρας (8 μποφόρ), έντονος συναγωνισμός…»
Αξίζει να σημειωθεί ότι ο Ναυτικός Όμιλος της Άνδρου είναι από τους ιστορικούς ομίλους της χώρας καθώς από τη σύσταση του, το 1957, που ήταν πρωτοβουλία της νεολαίας του νησιού για τη λαχτάρα της για τη θάλασσα, έγινε σημείο αναφοράς του Ναυταθλητισμού στην Άνδρο. Εκατοντάδες παιδιά εκπαιδεύτηκαν σε αυτόν χωρίς κόστος για τους γονείς, και πολλά από αυτά διακρίθηκαν σε πρωταθλήτριες θέσεις, σε πανελλήνιες και ευρωπαϊκές συμμετοχές. Τη χρονιά που διανύουμε μέλη του ομίλου διακρίθηκαν στην Προ – Εθνική για το Οptimist και Laser , ενώ τα αδέρφια Τσορτανίδη πέτυχαν παγκόσμιες νίκες, με στόχο να πάρουν μέρος σε πρωτάθλημα ολυμπιακής κατηγορίας.»
Ο Αγώνας αναβιώνει και εξελίσσεται. Από πέρυσι ενώνει και πάλι τις δυνάμεις του με το Ναυτικό Όμιλο Ελλάδος και ανακτά την παλιά του αίγλη. Από το 2016 μετονομάστηκε σε Διεθνής Ιστιοπλοϊκός Αγώνας Ιωάννης Β. Γουλανδρής, τιμώντας τη μνήμη του αείμνηστου εμπνευστή του, και μεγάλου δωρητή των Ναυτικών Ομίλων Ελλάδος και Άνδρου.
Φέτος, όλα ξεκινούν την 1η Ιουνίου 2017 με την ενημέρωση και συγκέντρωση των Skippers στον Πειραιά. Την επόμενη ημέρα, 2 Ιουνίου ξεκινάει ο Διεθνής Ιστιοπλοϊκός Αγώνας Άνδρου που ολοκληρώνεται 5 Ιουνίου και θα δώσει τη σκυτάλη στην εβδομάδα ιστιοπλοΐας του Ναυτικού Ομίλου Ελλάδος, που θα πραγματοποιηθεί στις 10 & 11 Ιουνίου 2017. Πίσω στη βάση του Ναυτικού Ομίλου Ελλάδος θα κηρυχθεί και η λήξη των δυο αγώνων με τις απονομές και τις εκδηλώσεις
Ήδη, έχουν δηλώσει πρόθεση συμμετοχής όλα τα μεγάλα αγωνιστικά σκάφη της χώρας, ενώ σκοπός είναι φέτος να λάβουν μέρος και ακόμη μεγαλύτερα σκάφη από το εξωτερικό. Οι δύο όμιλοι δουλεύουν από κοινού με στόχο να αναβιώσουν και να δώσουν πνοή σε ένα ιστορικό αγώνα.