Του ΑΝΤΩΝΗ ΔΙΑΒΑΤΙΔΗ
Λίγα χρόνια πριν, τέτοιο ερώτημα δεν θα ετίθετο ούτε για αστείο, αφού η απάντηση θα ήταν γνωστή εκ των προτέρων και σχεδόν ομόφωνα αρνητική.
Οι εποχές άλλαξαν όμως και η Άνδρος έπαυσε πλέον να είναι ναυτικό νησί με αποτέλεσμα να χάσει και τον προσανατολισμό της. Τί πορεία θα χάραζε ώστε να υπάρξει ανάπτυξη και να αποφύγει την επερχόμενη παρακμή; Επειδή αυτή η τεράστια αλλαγή, όπως πάντα συμβαίνει σ’ αυτές τις περιπτώσεις, έγινε σιγά-σιγά και επειδή σχέδιο εναλλακτικής λύσης δεν υπήρχε, τα πράγματα αφέθηκαν στην τύχη τους.
Οι Ανδριώτες από ναυτικοί έγιναν επιστήμονες-τεχνίτες και αφού επαγγελματικός χώρος δεν υπήρχε γι’ αυτούς στο νησί απλά το εγκατέλειψαν. Παράδοση υπήρχε μόνον στην Ναυτιλία. Τομείς άλλοι όπως Τουρισμός, γεωργία, κτηνοτροφία, ήταν για τους Ανδριώτες που παρέμειναν στο νησί, άγνωστοι.
Η αλλαγή πορείας έγινε αναγκαστικά και η οικονομική κρίση έπαιξε και αυτή καταλυτικό ρόλο. Έγινε όμως χωρίς πυξίδα, χωρίς σχέδιο πλεύσης και στην κυριολεξία, άναρχα.
Οι Ανδριώτες εστράφησαν προς τον τουρισμό κυρίως αλλά προσπάθησαν να αποφύγουν την ξέρα χωρίς η νέα τους πορεία να οδηγεί σε συγκεκριμένο λιμάνι. Απλά οδηγεί σε μία νέα, γι’ αυτούς χώρα, πού λέγεται «Τουρισμός».
Θετικά βήματα έγιναν τόσο από την Δημοτική αρχή όσο και από ιδιώτες. Ο Δήμος, τα τελευταία χρόνια, έκανε αξιέπαινη προσπάθεια προβολής τού νησιού στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Οι ιδιώτες, χωρίς κανένα συντονισμό, έκαναν και αυτοί ότι μπορούσαν. Τα αποτελέσματα είναι καλά. Θα μπορούσαν και θα έπρεπε βέβαια να είναι άριστα αν υπήρχε στόχος και συντονισμός.
Με δωρεές αγνώστων και γνωστών η Άνδρος απέκτησε μία μοναδικότητα. Τα μονοπάτια. Τα μόνα πιστοποιημένα μονοπάτια στην Ελλάδα. Αυτή λοιπόν είναι η μοναδικότητά μας και εκεί πρέπει να είναι ο στόχος του τουρισμού και της ανάπτυξης. Σε πολλές δεκάδες εκατομμυρίων υπολογίζονται οι περιπατητές της Ευρώπης.
Οι περιπατητές είναι η ζωντανή τουριστική διαφήμιση τού νησιού. Αυτοί μπορούν να αυξήσουν τον θερινό τουρισμό αλλά κυρίως να επεκτείνουν κατά τούς «νεκρούς» μήνες τον περιπατητικό τουρισμό. Τα αγροτικά και κτηνοτροφικά προϊόντα του νησιού θα πρέπει μονίμως να διαφημίζονται και να προτείνονται από τα εστιατόρια και τα καταστήματα τροφίμων, και άλλα πολλά να γίνουν ώστε η ανάπτυξη να επέλθει σε όλους τους τομείς οικονομίας του νησιού.
Εύκολα λοιπόν αντιλαμβάνεται κανείς πως ένα μικρό ποσοστό περιπατητών να προσελκύσει η Άνδρος, η ανάπτυξη σε όλα τα επίπεδα θα έλθει τάχιστα.
Για να γίνει αυτό όμως πρέπει ΟΛΟΙ οι φορείς τού τουρισμού να συνεργασθούν προς τον σκοπό αυτόν. Ο Δήμος θα πρέπει να αναλάβει αυτό το έργο. Αν ο Δήμος δεν μπορεί, τότε τα ενδιαφερόμενα σωματεία θα πρέπει να συνεδριάσουν και να αναδείξουν μία συντονιστική ομάδα με συγκεκριμένους σκοπούς προς επίτευξη αυτού του στόχου.