Τοπικό Πολεοδομικό Σχέδιο Άνδρου ή “Ήκιστα γαρ επιμελείας τυγχάνει το πλείστων κοινόν” δηλαδή: “Την πιο μικρή επιμέλεια αφιερώνουμε σε αυτό που είναι κοινό για τους περισσότερους” όπως πρέσβευε ο Αριστοτέλης. Γιατί η αδιαφορία μοιάζει χαρακτηριστικό του Έλληνα ανέκαθεν…

Έτσι με μικρή συμμετοχή έγινε η ανοιχτή συζήτηση που οργάνωσε ο Δήμος Άνδρου  για το Τοπικό Πολεοδομικό Σχέδιο του νησιού όπου  η προθεσμία υποβολής των θέσεων μας λήγει αύριο Τρίτη 16 Ιουλίου. Θεωρώντας χρέος μας την ενημέρωση των αναγνωστών μας, κάποιοι από τους οποίους πραγματικά ανησυχούν και μας καλούν επανειλημμένως απευθυνθήκαμε για τις θέσεις που πρέπει να υποστηρίξει ο Δήμος στον κ. Β. Πομόνη.

Ο Βασίλης Πομόνης ως νομικός και μέλος της Επιτροπής του Δήμου για το Τ.Π.Σ. διευκρινίζει χαρακτηριστικά:

«Στο σημείο Ι.1 Ανάλυση χωρικών δεδομένων, αναφέρουν σαν τάχα δυνατότητα αντοχής πληθυσμού 82.000 άτομα, ενώ ο πληθυσμός έχει καταγραφεί στις 10.000. Δηλαδή σαφώς και ξεκάθαρα παίρνουν θέση ότι μόνο το Μπατσί χρειάζεται επέκταση, ενώ οι υπόλοιποι οικισμοί έχουν επάρκεια χώρου για να αναπτυχθούν κατοικίες. Το ίδιο ακριβώς ισχυρίζονται και στο ΙΙ.2 Κατευθύνσεις. Πλην όμως παραβλέπουν παντελώς και ελπίζω όχι σκοπίμως, ότι καμία σχέση τόσο από πλευράς προσβασιμότητας όσο και δυνατότητας ανέγερσης οικοδομών δεν έχουν οι οικισμοί των πρώην Δήμων Κορθίου (εκτός του Όρμου) και Χώρας με αυτούς της περιοχής της Υδρούσας (εκτός ίσως κάποιων πολύ λίγων περιοχών της Άρνης και μεγάλου τμήματος της Παλαιόπολης). Συγκεκριμένα ενώ σε πολλούς από τους οικισμούς των ως άνω περιοχών η πρόσβαση με αυτοκίνητο είναι δυνατή, σε ελάχιστους από τους οικισμούς της Χώρας και του Κορθίου υπάρχει τέτοια δυνατότητα. Συγκεκριμένα δεν υπάρχει δυνατότητα πρόσβασης με αυτοκίνητο στα συντριπτικά μεγαλύτερα τμήματα των Φαλλίκων, Σασά και Κουρέλι, Δεν υπάρχει σε μεγάλο κομμάτι του Πιτροφού. Δεν υπάρχει στις Μαίνητες και σε μεγάλο κομμάτι του Αλαδινού. Δεν υπάρχει στο συντριπτικά μεγαλύτερο κομμάτι όλης της πρώην Κοινότητας Λαμύρων, με μεγαλύτερο το πρόβλημα στα χωριά Υψηλού και Μεσαθούρι. Συνεπώς πως υπολογίζονται ως οικοδομήσιμες όλες οι ελεύθερες εντός οικισμών οικοπεδικές εκτάσεις και ως κατοικήσιμες όλες οι υπάρχουσες κατοικίες, αν δεν υπάρχει δυνατότητα πρόσβασης με αυτοκίνητο, ούτως ώστε να καθίσταται δυνατή τόσο η μεταφορά υλικών, όσο και αυτή καθαυτή η μετάβαση στις κατοικίες αυτές, ιδίως αν πρόκειται για ηλικιωμένα και χρήζοντα βοηθείας άτομα??

Επίσης εκ των ων ουκ άνευ είναι η αναγνώριση ως εγκύρων των βεβαιώσεων, που με βάση τις έχουσες ισχύσει κατά καιρούς διατάξεις, έχουν χορηγηθεί και αφορούν χαρακτηρισμούς ως εντός οικισμού εκτάσεων, με βάσης τις οποίες βεβαιώσεις (υπογραφή προϊσταμένου τεχνικών υπηρεσιών και προϊσταμένου της Πολεοδομίας), νομοταγείς πολίτες αγόρασαν, φορολογήθηκαν ως αποκτήσαντες ακίνητα πολύ μεγαλύτερης αξίας, αφού θεωρήθηκαν οικόπεδα και όχι αγροτεμάχια και βεβαίως φορολογούνται ακόμα και σήμερα με το σύστημα ΕΝΦΙΑ. Τι θα γίνει με αυτούς? Αν δεν υπάρχει συνέχεια του κράτους και της Διοίκησης, θα οδηγηθούμε σε ατέρμονες δίκες, με τις οποίες εκτός από τις αποζημιώσεις που θα ζητηθούν, θα υποχρεωθεί το κράτος να επιστρέψει χρήματα ως αχρεωστήτως καταβληθέντα για φόρους μεταβίβασης, έξοδα συμβολαιογράφων και μεταγραφών και βεβαίως και τα ποσά που έχουν καταβληθεί για ΕΝΦΙΑ.

                Τα παραπάνω, που με μαθηματική ακρίβεια θα συμβούν, είναι απαραίτητο να λυθούν στο πλαίσιο του Τ.Π.Σ., όπως επίσης αν θέλουμε να είναι εφαρμόσιμο του σενάριο 2, είναι απαραίτητο στην επόμενη φάση να δειχθούν οι μικροί δρόμοι – προσβάσεις σε σημεία των οικισμών, όπου θα εξυπηρετούνται όχι όλα τα σπίτια ένα προς ένα ΔΕΝ ΘΑ ΚΑΤΑΣΤΡΕΨΟΥΜΕ ΤΗ ΦΥΣΙΟΓΝΩΜΙΑ ΚΑΙ ΤΟ ΧΡΩΜΑ ΤΩΝ ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΩΝ ΟΙΚΙΣΜΩΝ, αλλά συστάδες οικιών, όπως ήδη συμβαίνει σε αρκετούς οικισμούς. Αλλά την πορεία, τον τρόπο διάνοιξης των δρόμων αυτών και το σημείο που αυτοί θα τερματίζουν πρέπει να τα υποδείξει το Τ.Π.Σ.

                                                                                                                Με ιδιαίτερη εκτίμηση

                                                                      Βασίλης Πομόνης.

 

1 ΣΧΟΛΙΟ

  1. Σέβομαι τις απόψεις του αξιότιμου συμπατριώτη και έμπειρου δικηγόρου, αλλά από μέρους μου ως Ανδριώτης Αρχιτέκτονας Μηχανικός και με ανάλογη εμπειρία (34 ετών ήδη) αλλά και συνειδητής ενεργής συμμετοχής μου στον παλαιότερο Οικολογικό πολιτικό φορέα της Ελλάδας – τους ΟΙΚΟΛΟΓΟΥΣ ΠΡΑΣΙΝΟΥΣ – έχω κάποιες βάσιμες απορίες αλλά και ενστάσεις.
    Αρχικά λοιπόν , ως προς την παρουσίαση της 1ης Φάσης του Τ.Π.Σ. από τους μελετητές έγιναν ξεκάθαρα τα εξής : α/ η φάση αυτή είναι η λεγόμενη “καταγραφική” και θα ακολουθήσουν τόσο οι λήψεις απόψεων από πολίτες και φορείς της Άνδρου όσο και οι πιο ειδικευμένες εξετάσεις των “Κατευθύνσεων” και των “Στόχων” , επομένως τίποτα δεν είναι “Οριστικό και αμετάκλητο” – β/ τα μαθηματικά μοντέλα που συναρτούν την πληθυσμιακή εξέλιξη στον χρόνο και τις εκτατικές “δεξαμενές” των υπαρχόντων οικισμών είναι επιστημονικά κατοχυρωμένες και δεν επιδέχονται αμφισβήτησης ΄ή αλλότριας “εκ του πονηρού” ερμηνείας
    Στην συνέχεια όμως έχω κάπως μπερδευτεί για το τι επισημαίνει ο κύριος Πομόνης ως προς την προσβασιμότητα των μικρών διάσπαρτων οικισμών – πλην των 4 μεγαλύτερων ! Εννοεί οτι θα πρέπει να διανοιχθούν οδοί προς κάθε συστάδα κατοικιών στα χωριά αυτά ; Μα πώς εκατοντάδες χρόνια οι κάτοικοι τις προσέγγιζαν πεζοί ή έστω “επί ημιόνων” στα στενά πλακόστρωτα ; Και η ανυπαρξία τέτοιων οδών είναι υπεύθυνη για την οικιστική απομείωση τους ώστε να χαρακτηριστούν “Στάσιμοι” κατά την πολεοδομική ορολογία ; Και πως δικαιολογείται Στάσιμοι οικισμοί να στοιχειοθετούν ζήτημα επέκτασης των ορίων τους – όταν αυτά υπάρχουν ; Μήπως η απόκτηση κάποιων κατοικιών ή η ανέγερση νέων με αποκλειστική χρήση ως παραθεριστικών συνιστά επιστημονικά παραδεκτή “μεγέθυνση” αυτών των οικισμών ώστε να έχουν ανάγκη επέκτασης των ορίων τους ; Και τότε πως τα ήδη ανεπαρκή Δίκτυα (υδροδότησης , αποχέτευσης , ηλεκτροδότησης) θα αντέξουν τον επιπλέον φόρτο χωρίς να υπ΄άρξει περιβαλλοντική όχληση ; Υπάρχουν κρατικά κονδύλια για να τα επεκτείνουν άμεσα ;
    Φοβάμαι ότι οι απαντήσεις στα παραπάνω δεν είναι απλές και σίγουρα όχι ευρέως αποδεκτές !
    Σε κάθε περίπτωση – αν και δεν επιλέχθηκα ως μ΄έλος της επιτροπής – και όντας μακριά από την Άνδρο για 7 μήνες αλλά και με σοβαρά κινητικά προβλήματα ο ίδιος (ΑμεΑ , με 60% αναπηρία) είμαι εκείνος που από πολλά χρόνια εκπονώ σχετικές Προτάσεις και Προμελέτες , τις παρέχω στον Δήμο αφιλοκερδώς , έχω αγνοηθεί οικτρά (!) και παρ’ όλα αυτά ανταποκρίθηκα ΑΜΕΣΑ στην πρόσκληση των συναδέλφων του Σ.Μ.Μ. Άνδρου και ήδη έστειλα 3 ειδικότερα κείμενα με Προτάσεις , τοποθετημένα και επί των χαρτών – πινακίδων της 1ης Φάσης του Τ.Π.Σ.

ΑΦΗΣΤΕ ΕΝΑ ΣΧΟΛΙΟ

Η andriakipress.gr δημοσιεύει κάθε σχόλιο το οποίο είναι σχετικό με το θέμα. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι υιοθετεί τις απόψεις αυτές. Διατηρεί το δικαίωμα να μην δημοσιεύει συκοφαντικά, υβριστικά, ρατσιστικά ή άλλα σχόλια που προτρέπουν σε άσκηση βίας. Επίσης, σχόλια σε greeklish και κεφαλαία δεν θα δημοσιεύονται, ενώ η andriakipress.gr, όταν και όπου κρίνει, θα συμμετέχει στον διάλογο.

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.