Διεθνής Ναυτιλιακή Έκθεση που οργανώνεται με ελληνική πρωτοβουλία.
Επιμέλεια: Νανά Μιχαήλ
* Η Έκθεση
Τα Ποσειδώνια ξεκίνησαν τη σταδιοδρομία τους τα 1965 και πραγματοποιήθηκαν για πρώτη φορά στο Ζάππειο Μέγαρο το 1969. Επαναλήφθηκαν το 1970 και από τότε διοργανώνονται κάθε δύο χρόνια. Η έκθεση αναπτύχθηκε και εξελίχθηκε με γρήγορους ρυθμούς στην πιο δυναμική ναυτιλιακή εκδήλωση του είδους της και το 1976 μεταφέρθηκε στον Πειραιά, στον επιβατικό Σταθμό του ΟΛΠ, συμβάλλοντας καθοριστικά στη διεθνή προβολή της πόλης, ως παγκόσμιο ναυτιλιακό κέντρο. Από το 2006 στεγάζεται στο Εκθεσιακό Κέντρο Ελληνικού, στο χώρο του πρώην Ανατολικού Αερολιμένα Αθηνών.
Τα Ποσειδώνια σήμερα είναι η μεγαλύτερη ναυτιλιακή έκθεση στον κόσμο. Παρουσιάζουν με τον πιο εύγλωττο τρόπο τη μοναδικότητα της ελληνικής ναυτοσύνης, τη δημιουργικότητα του ελληνικού ναυτικού πνεύματος και παράλληλα τον έντονο διεθνή χαρακτήρα της ναυτιλίας. Είναι ο χώρος που επιλέγουν οι εταιρίες να παρουσιάσουν για πρώτη φορά τις τελευταίες εξελίξεις της σύγχρονης τεχνολογίας, οι οποίες επηρεάζουν όλους τους τομείς της παγκόσμιας ναυτιλίας. Αναμφισβήτητα τα Ποσειδώνια αποτελούν ένα διεθνώς καταξιωμένο θεσμό, ο οποίος εκτός των άλλων προωθεί τα επιτεύγματα της ελληνικής ναυτιλίας και συνάμα είναι νευραλγικό σημείο επαφής της διεθνούς ναυτιλιακής κοινότητας. Οι συμμετέχοντες, εκθέτες και επισκέπτες καλύπτουν όλο το φάσμα της ναυτιλιακής βιομηχανίας, όπως: ναυπηγεία, ναυπηγοεπισκευαστικές μονάδες, ναυτιλιακούς πράκτορες, ασφαλιστικούς οργανισμούς, τράπεζες, οργανισμούς λιμένων, νηογνώμονες, επιθεωρητές πλοίων, νηολόγια, προμηθευτές εφοδίων πλοίων, προμηθευτές εξοπλισμού γραφείων υψηλής τεχνολογίας, εταιρίες παροχής υπηρεσιών τεχνικής υποστήριξης, εκδοτικές εταιρίες, κ.α.
Σύσσωμη η ελληνική αλλά και η παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία λαμβάνει μέρος στην έκθεση με επίσημη συμμετοχή πολλών κρατών, με αποτέλεσμα αφενός να εισρέουν στη χώρα μας δεκάδες εκατομμύρια ευρώ και αφετέρου να προβάλλεται διεθνώς η ελληνική ναυτιλία. Τα συναλλαγματικά οφέλη από τη λειτουργία των Ποσειδωνίων, κάθε δύο χρόνια, υπολογίζεται ότι υπερβαίνουν τα 60 εκατ. Ευρώ, τα οποία αφορούν κυρίως δαπάνες παραμονής, διατροφής, αναψυχής, δημοσίων σχέσεων, σεμιναρίων των εκθετών – επισκεπτών και αντιπροσωπειών της έκθεσης, η οποία συμβάλλει σημαντικά στην ανάπτυξη τουρισμού υψηλής απόδοσης. Επιπλέον, ένας μεγάλος αριθμός επισκεπτών συνεχίζει τις διακοπές του στην Ελλάδα νοικιάζοντας σκάφη αναψυχής ή συμμετέχοντας σε κρουαζιέρες. Η μεγάλη αυτή συνάθροιση έχει ως αποτέλεσμα να γεμίζουν ασφυκτικά τα ξενοδοχεία και να γίνονται κρατήσεις στις πτήσεις των αεροπορικών εταιριών από και προς την Αθήνα, καθώς επίσης και στις ενοικιάσεις αυτοκινήτων και σε άλλες παρεμφερείς υπηρεσίες.
Η τελευταία διοργάνωση των Ποσειδωνίων το 2010 σημείωσε αριθμούς ρεκόρ συγκεντρώνοντας 1.858 συμμετοχές από 87 χώρες και περισσότερους από 17.300 επισκέπτες από όλο τον κόσμο. Ιδιαίτερα πρέπει να τονιστεί ότι κατά τη διάρκεια της έκθεσης πραγματοποιήθηκαν συμφωνίες εκατομμυρίων δολαρίων με αποφάσεις και μνημόνια που υπεγράφησαν τόσο μεταξύ κυβερνήσεων ναυτικών κρατών όσο και ναυτιλιακών εταιρειών.
Τα Ποσειδώνια πλαισιώνονται από εκδηλώσεις όπως είναι ο ιστιοπλοϊκός αγώνας PosidoniaCup, ο ποδοσφαιρικός αγώνας Posidonia Shipsoccer Tournament, κ.α., οι οποίες υπόσχονται έντονη δράση και φιλικό συναγωνισμό μεταξύ των εταιριών που συμμετέχουν.
* Valmarine Servises
Πρώτη εβδομάδα του Ιουνίου φέτος όπως και κάθε ζυγό έτος, η παγκόσμια Ναυτιλία «κατέπλευσε» στην χώρα με την μεγαλύτερη ναυτική παράδοση στον κόσμο για να παρευρεθεί στην φημισμένη ναυτιλιακή έκθεση «Ποσειδώνια 2010».
Πρώτη εβδομάδα του Ιουνίου στην ευρύχωρη έκταση του παλαιού αεροδρομίου, συγκεντρώθηκαν 1858 εκθέτες από 87 χώρες και 21 εθνικά περίπτερα για να παρουσιάσουν τα προϊόντα και τις υπηρεσίες τους σε περίπου 18000 ενδιαφερόμενους επισκέπτες κυρίως έλληνες και ξένους εφοπλιστές αλλά και σε πολλούς άλλους που ενδιαφέρονται για την προώθηση αυτών των προϊόντων και υπηρεσιών.
Έτσι για μία ακόμα φορά το πλοίο βρέθηκε στο επίκεντρο του παγκοσμίου ενδιαφέροντος. Βλέπετε ένα πλοίο δεν είναι απλά ένα μέσο μεταφοράς ανθρώπων και εμπορευμάτων. Είναι μία πλήρης κοινότητα που σε μικρογραφία έχει όλες τις ανάγκες και απαιτήσεις μιας μεγάλης κοινωνίας.
Δεν είναι μόνο η ανάγκη για το σύστημα πρόωσης του πλοίου, αλλά και οι ανάγκες σε τροφοδοσία ηλεκτρισμού, θέρμανσης, υδραυλικών συστημάτων καθώς και συστημάτων διαχείρισης των μεταφερόμενων φορτίων.
Πέρα απ’ αυτό υπάρχουν και οι ανάγκες του πλοίου σε συντήρηση τόσο αυτού του ιδίου όσο και των μηχανημάτων του.
Όλα αυτά προϋποθέτουν την ύπαρξη μιας ευρείας υποδομής που θα καλύπτει αυτές τις απαιτήσεις.
Ναυπηγεία που κτίζουν και επισκευάζουν πλοία, οργανώσεις που θεσπίζουν κανονισμούς που διέπουν την ασφαλή λειτουργία των πλοίων, εργοστάσια κατασκευής βαρέως τεχνολογικού εξοπλισμού και προϊόντων υψηλής τεχνολογίας καθώς και προϊόντων συντήρησης αποτελούν την βασική υποδομή για το αντικείμενο.
Κάθε δυο χρόνια λοιπόν όλοι αυτοί οι ενδιαφερόμενοι και εμπλεκόμενοι μαζευονται στον εκθεσιακό χώρο του Ελληνικού για να ανανεώσουν τις παλιές και να δημιουργήσουν καινούριες επαφές και γνωριμίες. Μέσα σε καλόγουστα και πολυτελή περίπτερα συγκεντρώνονται από όλα τα μέρη του κόσμου όσοι έχουν σχέση με την ναυτιλία.
Μαζί με τόνους έντυπου διαφημιστικού υλικού διανέμονται και ένα σωρό διαφημιστικά δωράκια: τσάντες, καπέλα, στυλό, αναπτήρες, αναμνηστικά αντικείμενα από διάφορες εξωτικές χώρες και ότι άλλο μπορεί να βάλει ο νους του ανθρώπου. Το προσωπικό των περιπτέρων καλύπτεται από στελέχη των εκθετών, κάποια περίπτερα όμως στελεχώνονται και με καλλίγραμμα μοντέλα έτσι που να κάνουν την εμφάνιση του περιπτέρου πιο ελκυστική και ενδιαφέρουσα και τα βράδια υπάρχει μία ποικιλία κοινωνικών εκδηλώσεων και δεξιώσεων όπου οι καλεσμένοι συνεχίζουν πιο χαλαρά αυτή τη φορά τις επαφές τους και τις γνωριμίες τους ανάμεσα σε ένα ποτήρι παγωμένο κρασί και εκλεκτούς μεζέδες.
Οι περισσότεροι από τους ξένους επισκέπτες περνούν τη μέρα τους στα περίπτερα της έκθεσης κάνοντας επαφές, μαζεύοντας πληροφορίες, κλείνοντας συμφωνίες, πολλοί όμως απ’ αυτούς θα ξεκλέψουν μερικές ώρες για μια περιπλάνηση «στης Ακρόπολης τα μέρη» σε κάποια κοντινή παραλία ή σε κάποια βιτρίνα της Ερμού και της Γλυφάδας.
Η Valmarine είχε το δικό της περίπτερο, με τα ναυπηγεία και τις άλλες της δραστηριότητες. Σ’ αυτό φιλοξενήθηκαν ξένοι συνεργάτες από διάφορα μέρη του κόσμου. Αντί για μοντέλα, η εταιρία προτίμησε να στελεχώσει το περίπτερο με νεαρά άτομα, ανδριωτάκια από τον χώρο της ναυτιλίας, που ξέρουν και που αγαπούν το αντικείμενο, γιατί είναι μεγαλωμένα σε αυτό το χώρο. Όσο για την περιποίηση, εκτός από τα συνηθισμένα διαφημιστικά δωράκια, περιλάμβανε και προσφορά παραδοσιακού γλυκού αμυγδαλωτού καθώς και εξαιρετικό ρακί και φυσικά νερό Σάριζα. Χαρακτηριστικά κάποιοι από τους ξένους σχολίασαν ευχάριστα: «Νιώθουμε σαν να είμαστε μέλη μιας οικογένειας που ανταμώσαμε με λαχτάρα μετά από πολύμηνη απουσία».
Η χαρά του ξένιου Δία καθώς και η ικανοποίηση από τις επαφές που έγιναν στην έκθεση σίγουρα άξιζαν τον κόπο για την κούραση, την φροντίδα, τα έξοδα και τα προβλήματα του περιπτέρου. Καλή αντάμωση λοιπόν στα Ποσειδώνια του Ιουνίου 2012!