Από τις καλύτερες παραστάσεις του Γιώργου Δάμπαση στο Ανοιχτό Θέατρο της Άνδρου, την Δευτέρα 9.8.2021, αφιερωμένη στη μνήμη του Ιστορικού Δημήτρη Πολέμη, όπως με ειλικρινή συγκίνηση ανέφερε ο ίδιος ο σκηνοθέτης στον χαιρετισμό του. Μια παράσταση με ποικιλλότροπη ιστορική διείσδηση και άρτιο αποτέλεσμα, επίτευγμα δύσκολο για μια ιστορική αναφορά 200 χρόνια πριν, σε ένα έργο τριών πράξεων, με ερασιτέχνες ηθοποιούς στην πλειονότητά του, που “ζωντάψε” χωρίς να κουράσει.
Την παράσταση παρακολούθησε ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Σύρου κ. Δωρόθεος Β’, ο Αλκιβιάδης Τάττος, ο Παντελής Βούλγαρης, ο π. Δήμαρχος και η Κατερίνα Σουσούδη, οι Ειρήνη Ευανθία Καΐρη & ο σύζυγός της Πέτρος Γιαννουλόπουλος, οι Μάκης & Ελένη Κουρτέση, Λία Δανιόλου & Στάθης Πορφυρατος, οι Γιώργος & Δημήτρης Στεφάνου, ο Γιαννούλης Καμπάνης και η οικογένειά του ο Χρίστος Γεραρής και πλήθος Ανδρίων και φίλων του νησιού.
“Η Ευανθία Καϊρη, αδελφή του φιλόσοφου Θεόφιλου Καϊρη έγραψε το πρώτο θεατρικό έργο της νεότερης Ελλάδας, ΝΙΚΗΡΑΤΟΣ, με θέμα την ‘Εξοδο του Μεσολογγίου το 1826.
Το έργο κατά τον καθηγητή της θεατρολογίας στο Πανεπιστήμιο Αθηνών Walter Puchner είναι ιδιαίτερα σημαντικό για δυο λόγους:
Πρώτον γιατί γράφτηκε από μια γυναίκα του 19ου αιώνα, εποχή όπου οι γυναίκες δεν ασχολούνταν με τα γράμματα και τις τέχνες
Και δεύτερον επειδή αναφέρεται στην επικαιρότητα των ημερών της, δηλαδή τις τραγικές στιγμές της Εξόδου.
Στο έργο έγιναν από το σκηνοθέτη Γιώργο Δάμπαση φιλολογικές παρεμβάσεις. Αποδόθηκε το κείμενο στη σημερινή γλώσσα, προστέθηκαν τρεις ωδές του Κάλβου, που είχε μελοποιήσει ο Μίκης Θεοδωράκης, προστέθηκαν μια ωδή από τους Ελεύθερους Πολιορκημένους του Σολωμού και το Πρόσταγμα του Ρήγα Φερραίου.
Φιλοξενούνται και δύο τραγούδια Γάλλων φιλελλήνων συνθετών, ένα για το Μεσολόγγι και ένα για το Ναυαρίνο. Επίσης θεατρικοποιήθηκε και η ίδια η Ευανθία Καϊρη.
Στους βασικούς συντελεστές είναι και η συνεργασία με το σωματείο λαϊκών φορεσιών και όπλων “Ο Λιάρος” από το Μεσολόγγι και η παρουσία στα λυρικά τραγούδια της Anna Maier και της Ασημίνας Κουρή”.
Τα ειδικά εφέ ήταν του Κώστα Κωνσταντή και τα σκηνικά ήταν του ζωγράφου Μιχάλη Τζανουλίνου.
Photo: Team Andriakipress