“Το έθιμο της βασιλόπιτας είναι πολύ παλαιό, προέρχεται από εκείνο το τελούμενο στην αρχαία εορτή των «Κρονίων» (των ρωμαϊκών «Σατουρναλίων») που παρέλαβαν οι Φράγκοι, από τους οποίους και προήλθε η συνήθεια της τοποθέτησης νομίσματος μέσα στη πίτα και της ανακήρυξης ως «Βασιλιά της βραδιάς» αυτού που το έβρισκε.
Κατά άλλο έθιμο, αντί νομίσματος, έβαζαν φασόλι και αυτόν που το έβρισκε τον αποκαλούσαν “φασουλοβασιλιά”. Το κόψιμο στις βασιλόπιτας είναι από τα ελάχιστα αρχέγονα έθιμα που επιβιώνουν. Σύμφωνα με τον καθηγητή Δημήτρη Λουκάτο αποτελεί εξέλιξη του γνωστού και λαϊκού εθίμου στις πρωτοχρονιάτικης πίτας. Στην αρχαιότητα υπήρχε το έθιμο του εορταστικού άρτου, τον οποίο σε μεγάλες αγροτικές γιορτές οι αρχαίοι Έλληνες πρόσφεραν στις θεούς. Τέτοιες γιορτές ήταν τα Θαλύσια και τα Θεσμοφόρια. Χαρακτηριστικό στοιχείο στις βασιλόπιτας είναι ότι ο άνθρωπος δοκιμάζει την τύχη του με το κέρμα προσπαθώντας να μαντέψει πώς θα του έρθουν τα πράγματα στη νέα χρονιά. Σε όποιον πέσει το φλουρί θα είναι ο τυχερός και ευνοούμενος του νέου έτους! Η ορθόδοξη παράδοση συνέδεσε το έθιμο με τη Βασιλόπιτα.

Η θρησκευτική παράδοση συνδέει την Βασιλόπιτα με την προσωπικότητα του Μεγάλου Βασιλείου, στον οποίο οφείλει και το όνομά της. Στα χρόνια του Ιουλιανού του Παραβάτη, όταν το Βυζάντιο κήρυξε τον πόλεμο στην Περσία, ο Ιουλιανός πέρασε με τον στρατό του από την Καισάρεια. Τότε διέταξε να φορολογήσουν όλη την επαρχία και τα χρήματα αυτά θα τα έπαιρνε επιστρέφοντας για την Κωνσταντινούπολη. Έτσι, οι κάτοικοι αναγκάσθηκαν να δώσουν ό,τι είχε ο καθένας σε χρυσαφικά και νομίσματα. Όμως ο Ιουλιανός σκοτώθηκε άδοξα σε μια μάχη στον πόλεμο με τους Πέρσες και δεν ξαναπέρασε ποτέ από την Καισάρεια. Τότε ο Άγιος Βασίλειος έδωσε εντολή από τα μαζεμένα χρυσαφικά τα μισά να δοθούν στους φτωχούς, ένα μικρό μέρος στις ανάγκες των ιδρυμάτων της ‘’Βασιλειάδας’’ και τα υπόλοιπα τα μοίρασε στους κατοίκους με ένα πρωτότυπο τρόπο: έδωσε εντολή να ζυμώσουν μικρά ψωμιά και σε κάθε ένα τοποθέτησε μέσα από ένα νόμισμα ή χρυσαφικό και κατόπιν τα μοίρασε στα σπίτια. Έτσι τρώγοντας οι κάτοικοι τα ψωμιά έβρισκαν μέσα κάποιο από τα αφιερωθέντα τιμαλφή. Με τον τρόπο αυτό γεννήθηκε το έθιμο της πίτας που ονομάσθηκε Βασιλόπιτα, στην οποία βάζουμε ένα φλουρί. Αυτός στο κομμάτι του οποίου θα ‘’πέσει’’ το φλουρί, θεωρείται ότι είναι τυχερός και θα έχει μια καλή χρονιά.

Από τότε φτιάχνουμε κι εμείς τη Βασιλόπιτα με το φλουρί μέσα, την πρώτη μέρα του χρόνου, τη μέρα του Αγίου Βασιλείου. Η Βασιλόπιτα Αγιοβασιλιάτικο έθιμο πολλών αιώνων, μεταφέρεται από γενιά σε γενιά, για να μας θυμίζει την αγάπη και την καλοσύνη αυτού του Μεγάλου Αγίου”.

ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ ΑΝΔΡΙΩΝ ΠΕΙΡΑΙΩΣ 6.1.2019 ATHENS PLAZA (απόγευμα)

ΕΝΩΣΙΣ ΑΝΔΡΙΩΝ 12.1.2019 «ΜΕΓΑΛΗ ΒΡΕΤΤΑΝΙΑ» (απόγευμα)

Φ.Σ.Ν.Α. «ΠΑΝΑΓΙΑ Η ΘΕΟΣΚΕΠΑΣΤΗ» 13.1.2019 «ΑΥΓΕΡΗΣ» (ημερήσια εκδρομή Φθιώτιδα)

ΕΞΩΡΑΪΣΤΙΚΟΣ  ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΣΤΡΑΠΟΥΡΓΙΩΝ-ΛΑΜΥΡΩΝ-ΜΕΣΑΘΟΥΡΙΟΥ-ΥΨΗΛΟΥ ΑΝΔΡΟΥ «Ο ΑΓ.ΝΙΚΟΛΑΟΣ» 20.1.2019 «ΤΑ ΛΙΘΑΡΙΤΣΙΑ» (μεσημέρι)

ΑΔΕΛΦΟΤΗΤΑ ΑΝΔΡΙΩΝ ΤΟ ΚΟΡΘΙΟΝ: 26.1.2019 «ETAL CLUB» (απόγευμα)

ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΤΩΝ ΑΠΑΝΤΑΧΟΥ ΑΠΟΙΚΙΑΝΩΝ: 20.1.2019 «B09 EVENTS HALL» (μεσημέρι)

ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΛΕΙΒΑΔΙΩΝ Ο “ΆΓΙΟΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ”: 3.2.2019 «ΕΞΟΧΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ «Ο ΧΡΗΣΤΟΣ» (μεσημέρι)

ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ ΣΤΕΝΙΩΤΩΝ ΑΝΔΡΟΥ: 3.2.2019 χώρος εκδηλώσεων «ΑΜΑΡΥΑΔΕΣ» (μεσημέρι)

Οι βασιλόπιτες που δημοσιεύονται είναι εκείνες

για τις οποίες έχουν ενημερώσει την εφημερίδα τα Δ. Σ. των συλλόγων. 

ΑΦΗΣΤΕ ΕΝΑ ΣΧΟΛΙΟ

Η andriakipress.gr δημοσιεύει κάθε σχόλιο το οποίο είναι σχετικό με το θέμα. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι υιοθετεί τις απόψεις αυτές. Διατηρεί το δικαίωμα να μην δημοσιεύει συκοφαντικά, υβριστικά, ρατσιστικά ή άλλα σχόλια που προτρέπουν σε άσκηση βίας. Επίσης, σχόλια σε greeklish και κεφαλαία δεν θα δημοσιεύονται, ενώ η andriakipress.gr, όταν και όπου κρίνει, θα συμμετέχει στον διάλογο.

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.