«Το ποδόσφαιρο και οι Ολυμπιακοί Αγώνες υπάρχουν σήμερα για όλο τον κόσμο μέσα από την τηλεόραση. Και αυτό καταγράφεται με εξαιρετικό τρόπο στο βιβλίο των Διαμαντή Μπασαντή και Θύμιου Ζαχαρόπουλου «Σπορ και Μέσα μαζικής Επικοινωνίας» (εκδόσεις Οδυσσέας, 2008), που παρακολουθεί την εξέλιξη του ποδοσφαίρου στην Ελλάδα και στον κόσμο, καθώς και τους Ολυμπιακούς Αγώνες και τις αλλαγές που υπέστησαν από την τηλεόραση.

Στις σελίδες του βιβλίου καταγράφονται στοιχεία, έρευνες, αφηγήσεις και 130 φωτογραφίες από την εποχή που τα σπορ και τα ΜΜΕ δεν είχαν συναντηθεί (αρχές 20αιώνα) μέχρι την είσοδο τους στις σελίδες των εφημερίδων και στα ερτζιανά (μέσα 20ου αιώνα) και στην τηλεόραση (μετά τα μέσα του 1960).

Η τηλεόραση μπαίνει σταδιακά στα γήπεδα και στους στίβους. Αρχικά μπαίνει περιορισμένα (1954 παγκόσμιο κύπελο Ελβετίας και 1960 Ολυμπιακοί της Ρώμης). Όμως όλα αλλάζουν στα τέλη της δεκαετίας του 1960 με την έγχρωμη οθόνη και την καθιέρωση των απευθείας τηλεοπτικών μεταδόσεων (Ολυμπιάδα του Μεξικού – 1968 και παγκόσμιο κύπελο Μεξικού – 1970). Η τηλεόραση είναι πλέον παρούσα στο διεθνή χώρο για να διαμορφώσει από την αρχή το παιχνίδι, τους θεατές, τις ομάδες.

Στην Ελλάδα η τηλεόραση μπαίνει με την πορεία Εθνικής Ελλάδος στο παγκόσμιο κύπελο του 1970 και του Παναθηναϊκού στο Γουέμπλεϊ το 1971. Από τότε μέχρι σήμερα η κυριαρχεί αναδεικνύοντας όλες τις μεγάλες στιγμές (π.χ. πορεία της Εθνικής Ελλάδος το 2004, Ολυμπιακοί της Αθήνας κλπ.) και αλλάζοντας τα πάντα στον αθλητισμό.

Οι μεγάλες πολιτισμικές αλλαγές στα σπορ και στην κοινωνία άλλαξαν εντελώς και τα αθλητικά είδωλα. Κάπως έτσι και χωρίς να το καταλάβουμε το ελληνικό ποδόσφαιρο πέρασε από την εποχή των Δομάζου, Σιδέρη, Παπαϊωάννου, Κούδα, Καμάρα, στην εποχή των Μπάγιεβιτς, Μαύρου, Χατζηπαναγή, και αργότερα στην εποχή των Τσάρτα, Ζαγοράκη, Δέλλα, Χαριστέα. Και το ίδιο συνέβη στο διεθνή χώρο όταν το ποδόσφαιρο πέρασε από τους Πελέ, Μπεστ, Μπεκεμπάουερ, Κρόϊφ, στους Μαραντόνα, Ρομάριο, και αργότερα στους Ρονάλντο, Ροναλντίνιο, Καναβάρο, Ζιντάν.

Οι μεγάλες αλλαγές που συνέβησαν στα σπορ έχουν ως αφετηρία την τεχνολογία. Όμως ήταν αλλαγές που είχαν σχέση και με την οικονομία και με τον τρόπο τους επηρέασαν σημαντικά την κουλτούρα των σπορ, των αθλητών, των ομάδων. Κάπου εκεί δημιουργήθηκε και το φαινόμενο του χουλιγκανισμού από εκείνους που δεν μπόρεσαν να αποδεχτούν τις εξελίξεις…

Στο δεύτερο μέρος το βιβλίο εστιάζει στους Ολυμπιακούς Αγώνες. Αρχικά η πολιτική και στη συνέχεια η οικονομία επηρέασαν τους Αγώνες. Από την Ολυμπιάδα του Χίτλερ (Βερολίνο-1936) μέχρι την Ολυμπιάδα των «μαύρων πανθήρων» (Μεξικό-1968) και την Ολυμπιάδα της Μόσχας η πολιτική καθορίζει πολλά στους Αγώνες. Στη συνέχεια από την Ολυμπιάδα του Λος Άντζελες (1984) στους στίβους κυριαρχεί η οικονομία. Σήμερα οι Αγώνες κινούνται στον χώρο μεταξύ πολιτικής και Show Biz. Αυτό το χάσμα επιχείρησε να γεφυρώσει κάπως η Ολυμπιάδα της Αθήνας το 2004. Δύο εξαιρετικές έρευνες που έγιναν στις ΗΠΑ από τον καθηγητή Ζαχαρόπουλο δείχνουν σε ποιο βαθμό το πέτυχαν».

O Διαμαντής Μπασαντής Σπούδασε Οικονομία (Β.Α.) και Επικοινωνία (Ph.D.). ΔιετέλεσεVisiting Fellow του Princeton University, μέλος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Έρευνας Ακροατηρίου της EBU, του Broadcast Education Association και του Popular CultureAssociation των ΗΠΑ. Υπήρξε επιστημονικός συνεργάτης της ΕΡΤ, του ΕΜΠ και του Ινστιτούτου Αμυντικών Αναλύσεων, καθώς και αντιπρόεδρος στο Εθνικό Κέντρο Βιβλίου. Δίδαξε Επικοινωνία στην Ελλάδα και στις ΗΠΑ. Εργάστηκε ως χρονογράφος και αρθρογράφος στις εφημερίδες Αυγή, Νέα, Ελεύθερος Τύπος, Ελευθεροτυπία και Απογευματινή και στα περιοδικά Οικονομικός Ταχυδρόμος και Στρατηγική. Έχει συγγράψει πολλά βιβλία για θέματα επικοινωνίας και παιδείας.

ΑΦΗΣΤΕ ΕΝΑ ΣΧΟΛΙΟ

Η andriakipress.gr δημοσιεύει κάθε σχόλιο το οποίο είναι σχετικό με το θέμα. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι υιοθετεί τις απόψεις αυτές. Διατηρεί το δικαίωμα να μην δημοσιεύει συκοφαντικά, υβριστικά, ρατσιστικά ή άλλα σχόλια που προτρέπουν σε άσκηση βίας. Επίσης, σχόλια σε greeklish και κεφαλαία δεν θα δημοσιεύονται, ενώ η andriakipress.gr, όταν και όπου κρίνει, θα συμμετέχει στον διάλογο.

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.