Καλλικράτης στην Ανδρο

 «Α»: Η εκτίμησή σας για τον «Καλλικράτη» στην Άνδρο; Δυνατότητες και Αδυναμίες. Π.Ρ.: Ο «Καλλικράτης» αποτελεί βαθειά θεσμική τομή και ευρεία αλλαγή στην αρχιτεκτονική της αυτοδιοίκησης και της αποκεντρωμένης διοίκησης της Χώρας. Οι ρυθμίσεις που προβλέπονται θα ισχύουν σε βάθος χρόνου και θα καθορίσουν την μορφή και την λειτουργία των αυτοδιοικητικών θεσμών για πολλά χρόνια στο μέλλον. Μια από τις βασικές αρχές που θα διέπει την χωροταξική δομή του «Καλλικράτη» είναι ένας Δήμος ανά νησί. Η αρχή αυτή θα ισχύει και για την Άνδρο και όπως εξελίσσεται η δημόσια διαβούλευση το πιθανότερο είναι να ισχύσει και για όλα τα νησιά ακόμα και για τα πιο μεγάλα (π.χ. Ρόδος). Τα πλεονεκτήματα της μεταρρύθμισης που εισάγεται με το σχέδιο «Καλλικράτης» στην περίπτωση της Άνδρου αλλά και των υπολοίπων νησιών, είναι αρκετά και διακριτά, κατ’ αρχήν δημιουργείται ένας βιώσιμος, ισχυρός και αποτελεσματικός Δήμος με χωρική αρμοδιότητα σε ολόκληρο το νησί. Ο νέος Δήμος θα έχει την ευθύνη αλλά και την δυνατότητα να σχεδιάζει και να υλοποιεί έργα υποδομής και ανάπτυξης που θα αφορούν το σύνολο της Άνδρου ως ενιαίου πλέον χώρου. Η αντίληψη του ενιαίου χώρου θα διαπερνάει όλες τις πολιτικές που θα αφορούν στο νησί και θα σχεδιάζονται από ένα κέντρο λήψης αποφάσεων που θα είναι ο Δήμος. Θα υπάρξει καλύτερη αξιοποίηση των οικονομικών πόρων και του ανθρώπινου δυναμικού που διαθέτουν σήμερα οι τρείς Δήμοι και το Επαρχείο και θα βρίσκεται κατακερματισμένο σε τέσσερις διαφορετικές οργανικές μονάδες. Ο νέος Δήμος θα ενισχυθεί σε προσωπικό, οργάνωση και πόρους προκειμένου να ασκεί υπέρ των Ανδριωτών τις αρμοδιότητες που θα μεταφερθούν από την Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση μετά την μετεξέλιξη του θεσμού.

Προβλήματα κατά την εφαρμογή του «Καλλικράτη» θα προκύψουν στο πρώτο στάδιο εφαρμογής και εκεί θα δοκιμασθεί και η δυνατότητα των ανθρώπων της Αυτοδιοίκησης να συνεργαστούν, να σκεφτούν και να δράσουν συλλογικά προελθόντος το συμφέρον της ενιαίας Άνδρου. Τα μικροσυμφέροντα, οι άγονοι και ξεπερασμένοι τοπικισμοί και οι προσωπικές στρατηγικές θα αποτελέσουν κατά την άποψη μου τα μεγαλύτερα προβλήματα στην λειτουργία του ενιαίου Δήμου. Πιστεύω όμως ότι θα επιδειχθεί από όλους η ωριμότητα που απαιτείται και ότι θα κυριαρχήσει η αντίληψη ότι η μεταρρύθμιση γίνεται προς όφελος των πολιτών και όχι προς όφελος των αιρετών.

«Α»: Πιστεύετε ότι με τον «Καποδίστρια» η ανδριακή πραγματικότητα των πρώην Κοινοτήτων αναβαθμίστηκε και σε ποιους τομείς;

Π.Ρ.: Ο «Καποδίστριας» ήταν κυρίως χωροταξικής φύσεως μεταρρύθμιση με έμφαση την συνένωση των μικρών Κοινοτήτων σε μεγαλύτερους ΟΤΑ. Το γεγονός αυτό έδωσε βεβαίως την δυνατότητα στους τρείς νέους Δήμους της Άνδρου να αναλάβουν την υλοποίηση έργων υποδομής που προφανώς οι Κοινότητες αδυνατούν να υλοποιήσουν. Στο ίδιο διάστημα οι τρείς Δήμοι ανέλαβαν σημαντικές πρωτοβουλίες σε τομείς της κοινωνικής, οικονομικής και πολιτιστικής ζωής του τόπου που είναι προφανές ότι οι αδύναμες Κοινότητες δεν μπορούσαν να αναλάβουν. Επομένως ο «Καποδίστριας» μολονότι δεν συνιστούσε ολοκληρωτική αλλαγή της θεσμικής υπόστασης των ΟΤΑ εν τούτοις ενίσχυσε την ανταγωνιστικότητα της Άνδρου και βελτίωσε την ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών προς τους κατοίκους του νησιού.

«Α»: Όταν σε γενικά ζητήματα όπως αυτό του Χ.Υ.Τ.Υ. υπάρχει αμοιβαία Α-συμφωνία, δεδομένων και των διαφορετικών «νοοτροπιών» των κατοίκων των τριών δήμων του νησιού, τί πιστεύετε ότι θα γίνει σε έναν ενιαίο δήμο και πόσο κοινό –σε ρεαλιστική βάση- μπορεί να είναι το συμφέρον;

 Π.Ρ.: Η έλλειψη «κουλτούρας», συνεργασίας και συναντίληψης που εμφανίζεται σήμερα στην Άνδρο και αφορά σε αρκετά μεγάλα πανανδριακά ζητήματα δεν οφείλεται στην διαφορετική νοοτροπία των κατοίκων των τριών Δήμων. Οφείλεται ακριβώς στον κατακερματισμό του σχεδιασμού, των πολιτικών ακόμα και της σκέψης. Οφείλεται στο γεγονός ότι το τοπικό κυριαρχεί του υπερτοπικού και του γενικού. Αυτό το ενίσχυσε η ύπαρξη τριών αυστηρά οριοθετημένων υποσυνόλων τα οποία λειτουργούν με εσωστρέφεια, με διαφορετικές ταχύτητες και σε αποκλίνουσες πορείες. Η ύπαρξη ενός Δήμου θα ενισχύσει ακριβώς την λογική του να στεκόμαστε Ανδριακά. Μόνο έτσι θα δοθούν λύσεις σε πανανδριακά προβλήματα τα οποία χρονίζουν. Βέβαια αυτή η διαδικασία απαιτεί χρόνο, προσπάθεια, προσωπικές και συλλογικές υπερβάσεις. Απαιτεί να σκεφτούμε με όρους μέλλοντος για την Άνδρο του αύριο και όχι του χθες.

«Α»: Ποιο είναι το πορτραίτο ενός άξιου δήμαρχου για την Άνδρο και κατά πόσο οι υποψηφιότητες Μαλταμπέ, Γλυνού, Θωμά και Σουσούδη που ακούγονται προσεγγίζουν αυτό που χρειάζεται η Άνδρος για τον «Καλλικράτη»;

Π.Ρ.: Το πορτραίτο του άξιος Δήμαρχος για την Άνδρο θα το φιλοτεχνήσουν οι ίδιοι οι Ανδριώτες. Οι πολίτες της Άνδρου είναι αρκετά ώριμοι για να προσδιορίσουν τα κριτήρια επιλογής του νέου Δημάρχου τους. Σε αυτή την διαδικασία είναι θεμιτό και θα έλεγα προφανές ότι θα συμμετέχουν τα ενεργά πολιτικά πρόσωπα που δραστηριοποιούνται στους αυτοδιοικητικούς θεσμούς στο νησί. Τα πρόσωπα που αναφέρετε στην ερώτηση σας θα αξιολογηθούν για την μέχρι σήμερα προσφορά τους αλλά κυρίως θα πρέπει να γίνει «προβολή τους» και αξιολόγηση τους για την μελλοντική θέση του Δημάρχου της ενιαίας Άνδρου. Μια θέση αυξημένων αρμοδιοτήτων, απαιτήσεων και καθηκόντων που επιβάλει αντίστοιχα επιλογές ποιότητας και κύρους.

ΑΦΗΣΤΕ ΕΝΑ ΣΧΟΛΙΟ

Η andriakipress.gr δημοσιεύει κάθε σχόλιο το οποίο είναι σχετικό με το θέμα. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι υιοθετεί τις απόψεις αυτές. Διατηρεί το δικαίωμα να μην δημοσιεύει συκοφαντικά, υβριστικά, ρατσιστικά ή άλλα σχόλια που προτρέπουν σε άσκηση βίας. Επίσης, σχόλια σε greeklish και κεφαλαία δεν θα δημοσιεύονται, ενώ η andriakipress.gr, όταν και όπου κρίνει, θα συμμετέχει στον διάλογο.

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.