«Κατακαημένη μου ΕΡΤ τι σου έμελλε να πάθεις»;

Γιώργος Δάμπασης Σκηνοθέτης

Πως είδε άραγε το κλείσιμο της ΕΡΤ και τη μαύρη εικόνα της δημόσιας τηλεόρασης ένας από τους ιδρυτές της; Ο Ανδριώτης σκηνοθέτης Γιώργος Δάμπασης, από τους «ιδρυτές» της δημόσιας τηλεόρασης μας δίνει την δική του, ιδιαίτερη εκτίμηση, ερμηνεία και αίσθηση του «ξαφνικού» θανάτου ή ενός προαναγγελθέντος εγκλήματος της δημόσιας τηλεόρασης;

Το χρονικό

«Η καλή μου τύχη μού επιφύλαξε την τιμή να συμπεριλαμβάνομαι στην ηρωική εκείνη ομάδα που ξεκίνησε την τηλεόραση του τότε ΕΙΡ τον Ιούλιο του 1965.

Αφού είχα τελειώσει τις πανεπιστημιακές μου σπουδές και είχα εκπληρώσει και τις στρατιωτικές μου υποχρεώσεις, πήγα στην Αγγλία και, ανάμεσα στα άλλα, σπούδασα σκηνοθεσία και παραγωγή. Γυρίζοντας στην Ελλάδα πήγα στα γραφεία του ΕΙΡ στη Ρηγίλλης και συνάντησα τον Γενικό Διευθυντή Αναστάσιο Πεπονή παρουσιάζοντάς του και τα πτυχία μου από τις σπουδές μου στο εξωτερικό. Ο Αναστάσιος Πεπονής είχε τότε εντολή από τον πρωθυπουργό Γεώργιο Παπανδρέου να ξεκινήσει πειραματικό σταθμό τηλεόρασης. Φώναξε τον Διευθυντή Μελετών Μιχάλη Γιαννακάκο και του ζήτησε να μου υπογράψουν σύμβαση για να προσληφθώ στην ομάδα που θα ετοίμαζε την ελληνική τηλεόραση.

Ο δεύτερος που προσελήφθη τότε για το σκοπό αυτό ήταν ο Αλέξης Κωστάλας. Στην   ομάδα συμμετείχε ο Τάκης Τσίρος που εκτελούσε χρέη Υποδιευθυντή και δύο άλλοι Γιώργηδες, ο Γιώργος Κάρτερ και ο Γιώργος Αναστόπουλος, που όλοι τους προέρχονταν από την Ραδιοφωνία αλλά είχαν σπουδάσει Τηλεόραση στο Εξωτερικό. Κορυφαία θέση στην ομάδα κατείχε ο Μικές Ψαλίδας, ένας ταλαντούχος ηλεκτρονικός που με ερασιτεχνικά μπιχλιμπίδια έστησε το πρώτο τηλεοπτικό στουντιάκι στο Μέγαρο του ΟΤΕ στην 3η Σεπτεμβρίου.

Την εποχή εκείνη δεν υπήρχαν χρήματα και δεν υπήρχαν στοιχειώδη τεχνικά μέσα.   Τα πράγματα ξεκίνησαν στο πειραματικό πρόγραμμα, όπως είχε πει κάποτε ο αείμνηστος Φρέντυ Γερμανός,  με γαβ -γαβ και μπαμ -μπαμ. Υπονοώντας τα δύο σίριαλ της Λάση και του Λόου Ρέιντζερ.

Μεγάλη ώθηση στο υποτυπώδες εκείνο πρόγραμμα έδωσε ο Πρύτανης του ποδοσφαίρου Γιάννης Διακογιάννης με τις περιγραφές του Παγκοσμίου Κυπέλλου, το οποίο χάζευαν οι φίλαθλοι στις βιτρίνες των μεγάλων μαγαζιών ηλεκτρονικών ειδών, νομίζοντας ότι είναι «ζωντανό», ενώ στην πραγματικότητα ήταν κινηματογραφημένο και ερχόταν η μπομπίνα αεροπορικώς από το Λονδίνο.

Το πρώτο ειδησεογραφικό δελτίο έγινε από το δημοσιογράφο Βασίλη Παπαθανασόπουλο και ήταν γεμάτο με ρεπορτάζ για το Βιετνάμ.

Δεν θα μπω στον πειρασμό να αναφερθώ σε πολλές λεπτομέρειες της εποχής εκείνης. Θεωρώ όμως μερικές χρονολογίες πολύ σημαντικές για την ιστορία της ελληνικής τηλεόρασης. Με το βασιλικό πραξικόπημα που απεπέμφθη ο Γεώργιος Παπανδρέου, παραιτήθηκε ο Αναστάσιος Πεπονής. Ακολούθησαν διαδοχικές κυβερνήσεις των Αποστατών. Το Αμερικανικό κανάλι ABC βάζει στόχο το ΕΙΡ και υποβάλλει σχέδιο σύμβασης εκμετάλλευσης για 30 χρόνια της ελληνικής τηλεόρασης. Ο Υπουργός Συντονισμού Κ. Μητσοτάκης αποδέχεται τις αμερικανικές προτάσεις που είχαν βάλει στο μάτι να κλείσουν την τηλεόραση αλλά η κυβέρνηση Στεφανόπουλου έπεσε στη Βουλή και το ανόσιο σχέδιο δεν υλοποιήθηκε.

Ακολουθεί η 7χρονη δικτατορία των Συνταγματαρχών που γιγαντώνει την Τηλεόραση και με νόμο θεσμοθετεί την ΥΕΝΕΔ προκειμένου να έχει το καθεστώς πλήρη έλεγχο στη Ραδιοτηλεόραση.

Βρισκόμαστε στα 1973 και οι παραγωγές των προγραμμάτων εκχωρούνται στους διαφημιστές, που στο όνομα του Κερδώου Ερμή, ασχημονούν ποικιλοτρόπως με «προσφερόμενα»  χαμηλού επιπέδου.

Γίνεται η Μεταπολίτευση. Η ελευθερία υποτίθεται ότι επικρατεί στο ΕΙΡΤ. Διορίζονται στη διοίκηση ο Δημήτρης Χορν και ο Παύλος Μπακογιάννης. Οι  σκληροπυρηνικοί του Κωνσταντίνου Καραμανλή διώχνουν τα δύο κορυφαία στελέχη ως αριστερούς…

Διάδοχο σχήμα στο ΕΙΡΤ ο Άγγελος Βλάχος με Διευθυντή Προγράμματος τον Αλέξη Σολωμό. Είναι η μοναδική περίοδος που η Ραδιοτηλεόραση περνάει τη μεγάλη πολιτιστική της Άνοιξη.

Το πρόσφατο παρελθόν το εγγύς μέλλον;

Οι δυνάμεις του κακού όμως καραδοκούν. Γενικός Διευθυντής του Σταθμού τοποθετείται ο Γιάννης Λάμψας. Είναι η εποχή που «όλα τα σφάζω και όλα τα μαχαιρώνω». Η φασιστική λογοκρισία στις μεγάλες της δόξες. Επί Γιάννη Λάμψα απολύεται από το Τρίτο Πρόγραμμα ο Μάνος Χατζιδάκις και η εκπομπή «Παρασκήνιο» πετσοκόβεται από τους λογοκριτές. Η Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας φιμώνει με κάθε τρόπο την ΕΡΤ.

Δε θα πέσω στην παγίδα να αναφερθώ σε λεπτομέρειες των ποικίλων φάσεων με τις διάφορες Διοικήσεις του δόγματος «Απόψε αυτοσχεδιάζουμε». Δόξα τω Θεώ είχαν συμμάχους τους και τους ανεκδιήγητους συνδικαλιστές που φρόντιζαν για τα καλά και συμφέροντα.

Μερικές σημαδιακές λεπτομέρειες του πρόσφατου παρελθόντος. Ένας Υπουργός του ΠΑΣΟΚ ονόματι Μόσιαλος βάλθηκε να βάλει λουκέτο στην ΕΤ1. Ξεσηκώθηκε ο κόσμος και ο κύριος  Μόσιαλος πήγε ευτυχώς σπίτι του.

Και φτάσαμε στην αποφράδα ημέρα της 11ης Ιουνίου 2013 όπου οι τηλεοπτικές οθόνες βάφτηκαν με μαύρο χρώμα με τις υπογραφές των Σαμαρά, Βενιζέλου και Κουβέλη. Η πράξη τους αυτή θυμίζει τα πέτρινα χρόνια της δικτατορίας… Απλώς τότε, τον πρώτο λόγο είχαν τα τανκς, ενώ τώρα τον έχει η τρόικα…

Γράφω αυτές τις γραμμές και θλίβομαι πραγματικά. Δεν είμαι Κασσάνδρα, αλλά φοβάμαι, ότι στη σημερινή κυβέρνηση υπάρχουν επικίνδυνοι άφρονες.

Τέτοιες ιστορικές αφροσύνες  μόνο εξωθεσμικές εξελίξεις προοιωνίζουν σε αυτόν  τον ταλαιπωρημένο τόπο μας.

ΑΦΗΣΤΕ ΕΝΑ ΣΧΟΛΙΟ

Η andriakipress.gr δημοσιεύει κάθε σχόλιο το οποίο είναι σχετικό με το θέμα. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι υιοθετεί τις απόψεις αυτές. Διατηρεί το δικαίωμα να μην δημοσιεύει συκοφαντικά, υβριστικά, ρατσιστικά ή άλλα σχόλια που προτρέπουν σε άσκηση βίας. Επίσης, σχόλια σε greeklish και κεφαλαία δεν θα δημοσιεύονται, ενώ η andriakipress.gr, όταν και όπου κρίνει, θα συμμετέχει στον διάλογο.

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.