Η Μαρίνα Καραγάτση μιλάει στο ΒΗΜAgazino για όσα ένωνουν τον Μ. Καραγάτση και τον πρόγονο του Μήτρο Ροδόπουλο. Η παράσταση “O Κοτζάμπασης του Καστρόπυργου – Μ. Καραγάτση” σε σκηνοθεσία Δημήτρη Τάρλοου ανεβαίνει ζωντανά για δεύτερη φορά σε live streaming, απευθείας από τη Σκηνή «Μαρίκα Κοτοπούλη» το Σάββατο 27 Μαρτίου.

O Κοτζάμπασης του Καστρόπυργου - Μ. Καραγάτση
ΒΗΜΑ της ΚΥΡΙΑΚΗΣ 21.03.2021, ένθετο ΒΗΜAgazino

(ένα απόσπασμα από την συνομιλία)

Ελληνική Eπανάσταση και Μ. Καραγάτσης

Ποιος ήταν ο πρόκριτος Μήτρος Ροδόπουλος, ο πρόγονος του Μ. Καραγάτση που τον ενέπνευσε με την ταραχώδη ζωή του να συλλάβει τον μυθιστορηματικό ήρωά του, Μίχαλο Ρούση;Η δημοσιογράφος του ΒΗΜAgazino Έρη Βαρδάκη συνάντησε τη Μαρίνα Καραγάτση στο σπίτι της, στο κέντρο της Αθήνας. “Η Τιτίνα, η γάτα που πέρσυ της χάρισε ο γιος της, ο σκηνοθέτης Δημήτρης Τάρλοου, βρίσκεται κουρνιασμένη δίπλα της.Και εκεί ανάμεσα στα βιβλία της βιβλιοθήκης της βρίσκεται και ο δαχτυλογραφηµένος τόμος µε τα ανέκδστα απομνη μονεύματα του παππού της, του Γεωργίου Ροδόπουλου, επιφανούς δικηγόρου, πολιτικού και πατέρα του λογοτέχνη Μ. Καραγάτση. Ανάµεσα στις σελίδες των απομνηµονεύμάτων του ο Γεώργιος Ροδόπουλος καταγράφει και την ιστορία του παππού του, Μήτρου Ροδόπουλου” 
tovima.gr/elliniki-epanastasi-lfkai-m-karagatsis

Ποιος ήταν ο Μήτρος Ροδόπουλος;
Ο Μήτρος Ροδόπουλος βρισκόταν ανάμεσα στους προύχοντες της Πελοπονήσου που κλήθηκαν στις αρχές του Φεβρουαρίου του 1821 από τις οθωμανικές αρχές να δώσουν το «παρών» στην Τρίπολη, όταν οι Τούρκοι άρχισαν να υποψιαζόνται τον ξεσηκωµό των Ελλήνων.
Οπως γράφει ο Τάσος Βουρνάς στο βιβλίο του «Ιστορία της Νεώτερης και Σύγχρονης Ελλάδας»: «Στο τουρκικό κάλεσμα δεν ανταποκρίθηκαν όλοι. (..) Οσοι γελάστηκανη ήπειθάρχησαν βρήκαν φρικτό θάνατο στα µπουντρούμια του βαλή µόλις ξέσπασε η επανάσταση». Πρέπει να σημειωθεί ότι είχε προηγηθεί η µυστική συνέλευση των προεστών και κληριών στη Βοστίτσα τον Ιανουάριο, όπου µεταξύ άλλων είχε συμφωνηθεί να μη µεταβούν στην Τριπολιτσά, εάν κληθούν, γιατί ήταν βέβαιη η καταδίκη τους.

Ετσι, πράγματι, με το ξέσπασμα της Επανάστασης φυλακίστηκαν και οι περισσότεροι δεν κατάφεραν να βγουν τελικά ζωντανοί από τα μπουντρούμια της Τρίπολης.
Οπως εξιστορεί χαρακτηριστικά ο Ιωσήφ Ζαφειρόπουλος, οι όµηροι δέθηκαν όλοι στο φοβερό Κούτσουρο, «εις τας οπάς του οποίου εισήρχοντο οι πόδες των βασανιζομένων… Εισελθόντες δε εις ταύτην την φυλακήν συνέδεσαν διά µακράς αλύσεως τους Αρχιερείς και Προύχοντας». Την ίδια τύχη δεν είχε ο προεστός Μήτρος Ροδόπουλος, ο οποίος «ένεκα του φόβου ηρνήθη την πατρώαν ημών θρησκεία… και απέφυγε την φυλακή.

«Ο παππούς µου, Γεώργιος Ροδόπουλος, πέθανε το 1939 και κατά πάσα πιθανότητα ο πατέρας μου έλαβε γνώση αυτών των απομνημονευμάτων μετά τον θάνατό του» αναφέρει μιλώντας στο ΒΗΜΑgazino η Μαρίνα Καραγάτση.
«Το 1944, λοιπόν, εξέδωσε τον “Κοτζάµπαση του Καστρόπυργου” εμπνευσμένος από την ιστορία του προπάππου του και ουσιαστικά µέσα από τον Μήτρο Ροδόπουλο έπλασε τον ήρωά του Μίχαλο Ρούση. Από την αληθινή ιστορία του προγόνου του κρατά μόνο το κομμάτι της εξωμοσίας. Γιατί ο πραγματικός*Μήτρος Ροδόπουλος, αντίθετα με τον μυθιστορηματικό ήρωα Μίχαλο Ρούση, ουδέποτε πολέµησε τους Τούρκους. Δεν βρέθηκε πστέ στα Δερβενάκια ή στο Μανιάκι. Μετά την εξωµοσία μετέβη στην Ιταλία, όπου διέμεινε αρκετά χρόνια ουντηρούμενος από την πώληση των βαρότιµων κοσµημάτων της συζύγου του και επέστρεψε στην Πάτρα µετά το τέλος της Επανάστασης»

Εχει µάλιστα ενδιαφέρον το γεγονός ότι στα απομνημονεύματά του ο Γεώργιος Ροδόπουλος αναφέρει ότι ο παππούς του, αφού αλλαξοπίστησε, κατάφερε να δραπετεύσει από τους Τούρκους και αναζήτησε τον Παλαιών Πατρών Γερμανό, µε τον οποίο λογοµάχησε, καθώς ενώ είχαν ξεκινήσει μαζί για την Τρίπολη, στην πορεία ο Γερμανός προφασίστηκε με δόλιο τρόπο ότι χτύπησε το πόδι του, υποσχόμενος να ακολουθήσει αργότερα. «Οταν έφθασεν εις την Αγίαν Λαύραν – διότι επήγεν εκεί από την Τρίπολιν κατ’ ευθείαν πλήρης οργής κατά του Γερµανού, (…) Εισήλθεν εις την Μονήν καί εύρεν εκεί τον Γερμανόν καί τους άλλους πρόκριτους συσκεπτόµενους εις την µεγάλην αίθουσαν της Μονής, απετάνθη απευθείας προς αυτόν εξοργισμένος καί του είπε: “Γιατί βρε πονηρέ καλόγερε μας ηπάτησες καί μας έστειλες εις του λύκου το στόμα; Δια να χαθώµεν άδικα, Δεν είμαι Ελληνας εγώ καί δεν αγαπώ την πατρίδα μου και δεν θα έκαναεγώ περισσότερον από τον καθέναν;

«Ο Καραγάτσης ενδιαφέρθηκε για αυτή την ιστορία του προπάππου του» αναφέρει η Μαρίνα Καραγάτση. «Σκεφτείτε, φέρουν σχεδόν το ίδιο όνομα (σ.σ.: το πραγματικό όνομα του Μ. Καραγάτση ήταν Δημήτρης Ροδόπουλος) και, αν θέλετε, καθ΄ υπερβολήν βεβαίως, θα µπορούσαµε να ισχυριστούμε ότι φέρουν ένα ακόμη κοινό στοιχείο. Είναι και οι δύο τους άνθρωποι ερωτικοί και όχι ηρωικοί».

Μάλιστα η Μαρίνα Καραγάτση διαβάζει ένα απόσπασμα από «Το Ευχαριστημένο», το ευπώλητο αυτοβιογραφικό βιβλίο που έγραψε ξαναδίνοντας φωνή σε προσφιλή της πρόσωπα, εκεί που ο πατέρας της Μ. Καραγάτσης ως ήρωάς της παραδέχεται. «Εγώ βέβαια ποτέ δεν είπα ότι όνειρό μου θα ήταν να γίνω ένας γενναίος πολεμιστής, να μάχομαι σαν λιοντάρι στην πρώτη γραμμή του μετώπου. Υπ’ αυτήν την έννοια, το παραδέχομαι πως δεν είμαι, βρε αδελφέ, ουτε γενναίος, ούτε ηρωικός. “Αρνούμαι όμως πως είµαι ένας δειλός άνθρωπος. Υπάρχουν οι γενναίοι στα πεδία των μαχών, υπάρχουν όμως και οι γενναίοι του πνεύματος. Η δικιά µου λοιπόν γενναιότητα, και για να κυριολεκτούµε η λέξη ακεραιότητα ταιριάζει καλύτερα, αφορά αποκλειστικά τη δουλειά μου».

«Η αιρετική ματιά του Καραγάτση πάνω στα γεγονότα της Επανάστασης, και μάλιστα εν έτει 1944, δεν είναι αρεστή σε δεξιούς ούτε σε αριστερούς» αναφέρει μιλώντας ο ο Δηµήτρης Τάρλοου. «Ο Καραγάτσης εμπνέεται από την ιστορία του προγόνου του και τελικά δηµιουργεί μια ελεγεία πάνω στον ανθρώπινο φόβο, δείχνοντας πως όλοι και όλα µπορεί να είναι και κάτι άλλο από αυτό που φαίνονται. Οι άνθρωποι µπορεί να είναι και καλοί και κακοί και ήρωες και δειλοί. Μπορεί να είναι και τα δύο. Ο ηρωικός Κολοκστρώνης, για παράδειγµα, είναι ο άνθρωπος πίσω από τη σφαγή των γυναικόπαιδων στην Τρίπολη. Το ίδιο και ο Παπαφλέσσας, ένας νάρκισσος που πέφτει ηρωκά όμως για την πατρίδα του.

O Κοτζάμπασης του Καστρόπυργου – Μ. Καραγάτση
Live Streaming – Ζωντανά από το Εθνικό Θέατρο

Σκηνοθεσία: Δημήτρης Τάρλοου

Το Εθνικό Θέατρο γιορτάζει την Παγκόσμια Ημέρα Θεάτρου, με την παράσταση «Ο Κοτζάμπασης του Καστρόπυργου», το Σάββατο 27 Μαρτίου. Η παράσταση θα είναι διαθέσιμη στο livestream.n-t.gr.

ΤΙΜΗ ΕΙΣΙΤΗΡΙΟΥ 8€

ticketservices.gr/event/ethniko-theatro

ΑΦΗΣΤΕ ΕΝΑ ΣΧΟΛΙΟ

Η andriakipress.gr δημοσιεύει κάθε σχόλιο το οποίο είναι σχετικό με το θέμα. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι υιοθετεί τις απόψεις αυτές. Διατηρεί το δικαίωμα να μην δημοσιεύει συκοφαντικά, υβριστικά, ρατσιστικά ή άλλα σχόλια που προτρέπουν σε άσκηση βίας. Επίσης, σχόλια σε greeklish και κεφαλαία δεν θα δημοσιεύονται, ενώ η andriakipress.gr, όταν και όπου κρίνει, θα συμμετέχει στον διάλογο.

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.