“Το σπίτι του Πρόσφυγα έκθεση χαρακτικής σε επιμέλεια της ιστορικού τέχνης Λήδας Καζαντζάκη! Αφιέρωμα στα 100 χρόνια της Μικρασιατικής καταστροφής και της εγκατάστασης των ξεριζωμένων στο νησί μας.

Της ΑΜΒ

"Το σπίτι του Πρόσφυγα" έκθεση χαρακτικής στην αίθουσα τέχνης "Αδαμαντία"
Αριστερά: Αφροδίτη Κροντήρη, χωρίς τίτλο, μεικτή τεχνική, 50×90 cm, 2022

Σε συνέχεια της περσινής έκθεσης “Συνοικισμός” στην αίθουσα τέχνης “Αδαμαντία” φέτος παρουσιάζεται το “Σπίτι του πρόσφυγα” και οι δύο εκθέσεις έχουν σαν θέμα την εγκατάσταση των προσφύγων της Μικρασιατικής καταστροφής στο Νειμποριό της Χώρας ‘Ανδρου. Ο “Συνοικισμός” έδωσε πέρσι το περίγραμμα, φέτος παρουσιάζεται το κέλυφος το “Σπίτι του πρόσφυγα”. Η επιλογή της χαρακτικής σαν τρόπος έκφασης των συγκεκριμένων εκθέσεων είναι εξαιρετική. Η πίεση της πλάκας του πιεστηρίου χαράζει το σχέδιο όπως χαραγμένες βαθιά για πολλές γενιές παραμένουν οι μνήμες του ξεριζωμού.

Η Αίθουσα τέχνης “Αδαμαντία” σε κάθε έκθεση μας εκπλήσσει ευχάριστα σε τέτοιο βαθμό που περιμένουμε την επόμενη έκθεση, όμως τούτην εδώ αξίζει να τη δούμε αρκετές φορές. Η “Αδαμαντία” είναι σε καλό πέρασμα!

"Το σπίτι του Πρόσφυγα" έκθεση χαρακτικής στην αίθουσα τέχνης "Αδαμαντία"
Γιάννης Κολιός, Χωρίς τίτλο, Μεταξοτυπία, 12x(15×15 cm) 2022
"Το σπίτι του Πρόσφυγα" έκθεση χαρακτικής στην αίθουσα τέχνης "Αδαμαντία"
Δημήτρης Μηλιώτης, Σύνθεση 3, μεικτές τεχνικές οξυγραφίας και ξηρής χάραξης. 50×50 cm, 2022
"Το σπίτι του Πρόσφυγα" έκθεση χαρακτικής στην αίθουσα τέχνης "Αδαμαντία"
Ανδριάνα Κώτση, Τι είναι ο εαυτός του, ξυλογραφία, 52×100 cm, 2022.

"Το σπίτι του Πρόσφυγα" έκθεση χαρακτικής στην αίθουσα τέχνης "Αδαμαντία"

Ιδιαίτερα “Ανδριώτικο ενδιαφέρον” έχει το παρακάτω απόσπασμα που υπογράφει η Λήδα Καζαντζάκη ιστορικός τέχνης, στο κείμενο του καταλόγου της έκθεσης:

"Το σπίτι του Πρόσφυγα" έκθεση χαρακτικής στην αίθουσα τέχνης "Αδαμαντία"
Η ιστορικός τέχνης Λήδα Καζαντζάκη

Η περίπτωση του “Συνοικισμού” της Χώρας στην Άνδρο

Ο συνοικισμός του Νημπορειού της Άνδρου άρχισε να χτίζεται το 1928 σε διακριτή απόσταση αναπνοής από τη μεγαλοαστική Χώρα.

Τα σπίτια που φτιάχτηκαν ήταν καλά σχεδιασμένες μικρές κατοικίες με κεραμοσκεπή και αστική παρουσία όπως σημειώνει ο συστηματικός ερευνητής της αρχιτεκτονικής ιστορίας της Άνδρου, αρχιτέκτονας Νίκος Βασιλόπουλος αυτές επέτρεψαν στους κατοίκους τους να δημιουργήσουν τους όμορφους εξωτερικούς χώρους για τους οποίους μιλά ο Κωνσταντινίδης.

Οι άνθρωποι που τα πρώτο κατοίκησαν κάλυπταν σχεδόν όλο το φάσμα του προσφυγικού κύματος. Κάποιοι δούλεψαν ως αγρότες στα χωράφια και συμπορεύτηκαν με τους υπόλοιπους μετανάστες πριν και μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο στην Αμερική. Κάποιοι άλλοι έμειναν και απλώς αν τις ρίζες του στον ξένο τόπο. Τον αναζωογόνησαν με τις γνώσεις τους και τη δημιουργικότητα τους. Οργάνωσαν τους γαλακτοπαραγωγούς φτιάξανε άγνωστα στους Ανδριώτες προϊόντα όπως γιαούρτι, ρυζόγαλο, σάμαλι, παγωτό.
Στήσανε τις πρώτες ταβέρνες στην πλατεία Καΐρη, γαλακτοπωλεία και οργανωμένα μπακάλικα κάτω από την Οξώπορτα και μανάβικο με ντόπια προϊόντα στα όρια του “Συνοικισμού”.

Ο “Συνοικισμός” των προσφύγων της χώρας έσβησε σταδιακά μέσα στην πορεία της επονομαζόμενης “ανάπτυξης”. Εικόνα του άρχισε να αλλοιώνεται από τη δεκαετία του ‘70, έτσι ώστε να αποτελεί σήμερα τμήμα του εμπορίου και πολλοί από τους νεότερους Ανδριώτες να μην ξέρουν καν ότι υπήρξε.

Η παρούσα έκθεση χαρακτικής επιχειρεί να φέρει στο φως τα ίχνη του με όχημα τη σκέψη του Άρη Κωνσταντινίδη. Συνεχίζοντας την περσινή αναζήτηση, γίνεται στην αίθουσα τέχνης “Αδαμαντία” της Αττικής Πιάγκου που γνώρισε τους πρόσφυγες ως παιδί. Βρίσκεται ανάμεσα από το μανάβικο των προσφύγων Κώστα και Ευγενίας, “της Γιαουρτούς” Πρώιου, τον “Συνοικισμό” και το καταρρέον ξενοδοχείο Ξενία-Τρίτων του Άρη Κωνσταντινίδου. Συμβαίνει 100 χρόνια μετά τη Μικρασιατική καταστροφή σε μία εποχή όπου οι πόλεμοι στην υφήλιο δημιουργούν συνεχώς νέα κύματα αθώων κατατρεγμένων.

Adamantia 2022Το σπίτι του πρόσφυγα
Δοχείο της ζωής και άλας της γης
Έκθεση χαρακτικής.
Επιμέλεια: Λήδα Καζαντζάκη, ιστορικός τέχνης

Συμμετέχουν οι καλλιτέχνες: Κανούτο Κάλλαν, Ελένη Κάπρου, Γιάννης Κολιός, Αφροδίτη Κροντήρη, Ανδριάνα Κώτση, Δημήτρης Μηλιώτης

www.facebook.com/adamantiaartspace

Χορηγοί επικοινωνίας: Εκδόσεις Gutenberg, περιοδικό “Εύανδρος”, εφημερίδα “Ανδριακή”, Asteras92.

 

—Αίθουσα τέχνης “Αδαμαντία”, Νημπορειό Άνδρου. 1-31 Ιουλίου 2022. Καθημερινά: 11.00-14.00 & 19.00-22.00.

ΑΦΗΣΤΕ ΕΝΑ ΣΧΟΛΙΟ

Η andriakipress.gr δημοσιεύει κάθε σχόλιο το οποίο είναι σχετικό με το θέμα. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι υιοθετεί τις απόψεις αυτές. Διατηρεί το δικαίωμα να μην δημοσιεύει συκοφαντικά, υβριστικά, ρατσιστικά ή άλλα σχόλια που προτρέπουν σε άσκηση βίας. Επίσης, σχόλια σε greeklish και κεφαλαία δεν θα δημοσιεύονται, ενώ η andriakipress.gr, όταν και όπου κρίνει, θα συμμετέχει στον διάλογο.

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.