"Τραγούδια και σκοποί των Κυκλάδων"

Έκδοση του βιβλίου Μουσικές Καταγραφές IV – Τραγούδια και σκοποί των Κυκλάδων, των Λαμπρογιάννη Πεφάνη και Στέφανου Φευγαλά.

Κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις Παπαγρηγορίου-Νάκας το βιβλίο Μουσικές Καταγραφές ΙV – Τραγούδια και σκοποί των Κυκλάδων. Συγγραφείς του βιβλίου είναι οι μουσικολόγοι Λαμπρογιάννης Πεφάνης και Στέφανος Φευγαλάς, ενώ τον πρόλογο γράφει ο Δημήτρης Μαντζούρης, υπεύθυνος του Αρχείου παραδοσιακής μουσικής του Κέντρου Έρευνας και Προβολής της Εθνικής Μουσικής (ΚΕΠΕΜ) – Μουσικό, Λαογραφικό και Φιλολογικό Αρχείο Σίμωνος και Αγγελικής Καρά. Στις 304 σελίδες της έκδοσης περιλαμβάνονται 143 τραγούδια και οργανικοί σκοποί σε μουσική σημειογραφία από τα νησιά των Κυκλάδων. Τα ηχητικά τεκμήρια που αξιοποιήθηκαν ως πηγές αντιστοιχούν σε παλιές ηχογραφήσεις, τόσο αρχειακές όσο και δισκογραφημένες. Συνεπώς, κατά την αποτύπωση σε μουσική σημειογραφία καταγράφεται γενικά το μουσικό ύφος των παλαιότερων γενεών, αλλά και ειδικά το προσωπικό ύφος κάθε τραγουδιστή και κάθε οργανοπαίχτη.

Οι καταγραφές αφορούν συγκεκριμένες ηχογραφήσεις 90 διαφορετικών τραγουδιστών και οργανοπαιχτών από 16 νησιά. Από την Άνδρο περιλαμβάνονται 9 τραγούδια και οργανικοί σκοποί που ερμηνεύτηκαν από λαϊκούς τραγουδιστές και οργανοπαίχτες των παλαιότερων γενεών όπως η Βαγγελία Καλογρίδου (τραγούδι), η Μαίρη Ψαρρού (τραγούδι), ο Νίκος Τριανταφυλλάκης (βιολί), ο Δημήτρης Τσατήρης (βιολί), ο Βαγγέλης Ζαγοραίος (βιολί), ο Ανδρέας Ψαρρός (βιολί) και ο Νίκος Ζούρας (βιολί). Τα όργανα που καταγράφηκαν είναι: βιολί, τσαμπούνα, σαντούρι και κάιντα. Η έκδοση είναι δίγλωσση (ελληνικά, αγγλικά), περιλαμβάνει επεξηγηματικό σημείωμα και πηγές, ενώ αποτελεί την αρχή ενός νέου κύκλου μουσικών καταγραφών που περιλαμβάνει κυρίως τραγούδια, με στόχο την ανάδειξη του μουσικού τους περιεχομένου.

Οι προηγούμενοι τόμοι αξιοποιούνται ήδη ως πανεπιστημιακά συγγράμματα σε Τμήματα Μουσικών Σπουδών Ανώτατων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων, σε Μουσικά Σχολειά και Ωδεία αλλά και ως ύλη στο πανελλαδικώς εξεταζόμενο μάθημα «Μουσική Εκτέλεση και Ερμηνεία». Το υλικό της έκδοσης μπορεί να αποτελέσει αντικείμενο ανάλυσης διάφορων παραμέτρων (μουσικοί τρόποι, ρυθμική διάρθρωση, διάνθιση, μορφή, κ.λπ.) και ταυτόχρονα μπορεί να αποτελέσει ύλη στη διδασκαλία των μουσικών οργάνων.

Ο Λαμπρογιάννης Πεφάνης είναι μεταδιδακτορικός ερευνητής του Τμήματος Μουσικών Σπουδών (Τ.Μ.Σ.) του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών (Ε.Κ.Π.Α.), διδάκτωρ μουσικολογίας και απόφοιτος του ίδιου Τμήματος. Είναι κάτοχος Διπλώματος Μεταπτυχιακών Σπουδών των Τ.Μ.Σ. – Ε.Μ.Μ.Ε του Ε.Κ.Π.Α., Διπλώματος Σύνθεσης και των Πτυχίων Βιολιού και Βυζαντινής Μουσικής. Έχει διδάξει σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης, είναι συγγραφέας οκτώ επιστημονικών βιβλίων, ενώ μελέτες του έχουν δημοσιευθεί σε επιστημονικά περιοδικά και συνέδρια.

Ο Στέφανος Φευγαλάς είναι υποψήφιος διδάκτορας του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, απόφοιτος του Τμήματος Μουσικών Σπουδών (Ε.Κ.Π.Α.), με σπουδές στον Ελληνικό Πολιτισμό (Ε.Α.Π.) και μεταπτυχιακές σπουδές στην Ιστορική Έρευνα (Ιόνιο Πανεπιστήμιο) και στη Δημόσια Ιστορία (Ε.Α.Π.). Είναι κάτοχος Διπλώματος Σύνθεσης, Πτυχίου Πιάνου και Πτυχίου Βυζαντινής Μουσικής. Εργάζεται ως εκπαιδευτικός μουσικής, ενώ μέρος των μελετών του έχει δημοσιευτεί σε πέντε βιβλία και έχει παρουσιαστεί σε επιστημονικά περιοδικά και συνέδρια.

ΑΦΗΣΤΕ ΕΝΑ ΣΧΟΛΙΟ

Η andriakipress.gr δημοσιεύει κάθε σχόλιο το οποίο είναι σχετικό με το θέμα. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι υιοθετεί τις απόψεις αυτές. Διατηρεί το δικαίωμα να μην δημοσιεύει συκοφαντικά, υβριστικά, ρατσιστικά ή άλλα σχόλια που προτρέπουν σε άσκηση βίας. Επίσης, σχόλια σε greeklish και κεφαλαία δεν θα δημοσιεύονται, ενώ η andriakipress.gr, όταν και όπου κρίνει, θα συμμετέχει στον διάλογο.

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.