Αυτοδιοικητικές εκλογές 2014 και δεν μπορώ να αποφύγω τον πειρασμό να γυρίσω 60 χρόνια πίσω για να θυμηθώ τι κατόρθωσε να κάνει ένας άνθρωπος σε μία μόλις τετραετία στο νησί μας.

Ήταν το 1954 όταν ένας καπετάνιος, ο αείμνηστος Μιχάλης Σ. Πολέμης, εκλέχθηκε Δήμαρχος Άνδρου. Άφησε στην Αθήνα την οικογένειά του και την επιχείρησή του και με πολύ αγάπη, όραμα και σχεδιασμό άρχισε αμέσως να εργάζεται ακατάπαυστα για την ανάπτυξη και αναστήλωση της καταστραμμένης από τους πολέμους πατρίδας μας.

Το απίστευτα τεράστιο έργο του το παραθέτω συνημμένο και συνοπτικά. Εκεί διακρίνει κανείς ότι με σοφία όλα τα έργα ήταν έργα υποδομής και ανάπτυξης χωρίς να απουσιάζει η καλαισθησία ο πολιτισμός, ο σεβασμός στη ναυτική παράδοση, η μέριμνα για τη υγεία και τους οικονομικά ασθενέστερους συμπολίτες μας και τέλος η οργάνωση του Δήμου.

Στο έργο του αυτό τον βοήθησαν το Δ.Σ του Δήμου (βλέπε συνημμένα την σύνθεσή του), οι Ανδριώτες πλοιοκτήτες ως δωρητές (παραθέτω πίνακα δωρητών), και ο λαός της Άνδρου ο οποίος στην συντριπτική του πλειοψηφία έκλεισε τα αυτιά του στις σειρήνες της αισχρής, τότε, αντιπολίτευσης και τον περιέβαλε με την εμπιστοσύνη του.

Αν μπορούμε να βγάλουμε κάποια χρήσιμα συμπεράσματα από εκείνη την χρυσή εποχή αυτά είναι εξής:

Οι απανταχού Ανδριώτες ήταν ενωμένοι, ωριμότεροι, ευγνώμονες και μακριά κάθε διαπλοκής.

Οι πλοιοκτήτες δωρητές αγαπούσαν το νησί ένοιωθαν ανταπόκριση σε όσα καλά έκαναν (δεν έβλεπαν γραμμένα στους τοίχους συνθήματα MARI GO HOME κ.λπ.) και ήταν πάντα πρόθυμοι να συνεισφέρουν, αρκεί οι δωρεές τους να έπιαναν τόπο.

Ο αείμνηστος Δήμαρχος Καπταν-Μιχάλης, με δεδομένα τα ανωτέρω, παρουσίασε κοστολογημένο πρόγραμμα έργων, που με δεδομένη την τιμιότητα και την αξιοπιστία του κατόρθωσε να αντλήσει τους απαιτούμενους οικονομικούς πόρους από τους πλοιοκτήτες δωρητές αλλά και από τα ταμεία του πάμπτωχου τότε κράτους. Την εξέλιξη της πορείας των έργων επέβλεπε προσωπικά ο Δήμαρχος με την βοήθεια του Δ.Σ. και των μονίμων υπαλλήλων του Δήμου, Δερτούζου και Σταματούδη. Η διαχείριση ήταν υπερβολικά χρηστή. Στα πρακτικά των συνεδριάσεων εκείνης της εποχής βλέπουμε ότι ακόμη και η επισκευή γραφομηχανής περνούσε από την έγκριση του Δ.Σ.

Με αυτά και μ’ αυτά έγινε όμως και ένα «κακό». Ο πήχης ανέβηκε τόσο υψηλά πού όλοι έκτοτε περάσαμε από κάτω.

Εύχομαι οι απανταχού Ανδριώτες να ενωθούμε ξανά, να ομονοήσουμε, να μάθουμε από τα λάθη μας, για να ξαναβρεί το νησί μας την σωστή του πορεία και να φθάσει εκεί που πραγματικά μας αξίζει.

Εύχομαι στην νέα Δημοτική αρχή που θα προκύψει από τις προσεχείς εκλογές να πλησιάσει τον πήχη που τόσο υψηλά ανέβασε ο Καπετάν Μιχάλης.

ΔΗΜΑΡΧΙΑ Μ. Σ. ΠΟΛΕΜΗ 1/1/1955-1/1/1959

23/1/55 Συγκρότηση Δ.Σ ως ακολούθως: Ν. Δ. Θωμάς Πρόεδρος, Λ. Λογοθέτης Αντιπρόεδρος, Θ. Γ. Κωβαίος Γραμματεύς, Ε. Μάης Μέλος, Ν. Βρεττός Μέλος, Σ. Σιγάλας Μέλος, Ι. Γουλανδρής Μέλος, Δ. Κοκκίνης Μέλος, Ι. Βούλγαρης Μέλος.

ΕΡΓΑ: Αγορά εκ του ΟΔΙΣΥ οδοστρωτήρα (9-10), Δενδροφύτευση (11), Διευθέτηση αποκομιδής σκουπιδιών, αγορά 2 απορριμματοφόρων οχημάτων,   Πρόσληψη υπαλλήλων καθαριότητας (12), Κατεδάφιση παλαιού παρθεναγωγείου και ανέγερση Δημοτικού θεάτρου(13), Διευθέτηση κοίτης χείμαρρου Παραπορτίου –αντιπλημμυρικά έργα (16), Κατασκευή αγροτικού δρόμου Νειμποριού (17), Θέσπιση προσωπικής εργασίας οφειλετών (αντί φυλακίσεως) (21), Αντικατάσταση σωληνώσεων ύδρευσης-αποχέτευσης από Λέσχης μέχρι Ρίβας και πλακόστρωση της οδού με μαρμαρόπλακες (30) όχι σαλαμοποίηση έργου, Αγορά ηλεκτρικού οχήματος  και απαγόρευση κυκλοφορίας τροχοφόρων από Λέσχης έως Ρίβας (32) Πρώτος πεζόδρομος Ελλάδος, Επισκευή και ενοικίαση όλων των ιδιοκτησιών Δήμου (33), Φορολόγηση χρησιμοποιουμένων πλατειών και πεζοδρομίων.(35), Επιβολή τέλους Δημοτικού φωτισμού και αμμοληψίας (36-37), Προμήθεια αντλιών αύξηση παροχής ύδατος (40), Κατασκευή-συμπλήρωση δικτύου υπονόμων. ’Υδρευση συνοικισμού προσφύγων. Ύδρευση Λειβαδίων. Αναδάσωση. Κατασκευή Δημοσίων αποχωρητηρίων και τοποθέτηση μόνιμης καθαρίστριας (41), Ισοκελισμένος προϋπολογισμός (45), Επιστροφή εξόδων παραστάσεως Δημάρχου  στον Δήμο (46), Βοήθεια απόρων Άνδρου και σεισμοπαθών Ιονίων νήσων. Ιδρύεται η «ΑΝΔΡΙΑΚΗ ΗΛΕΚΤΡΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ» η οποία κατασκευάζει εργοστάσιο στο λιμάνι με σκοπό την ηλεκτροδότηση όλης της νήσου (102), Κατασκευή ειδικών κρουνών, δικτύου και εξαρτημάτων Πυρόσβεσης (103), Εξασφαλίζεται η Δωρεά της οικίας Θεοφίλου Καίρη στον Δήμο, Ιδρύεται Δημοτική Βιβλιοθήκη στο κεντρικό κτήριο του Δημαρχείου (115-131), Με εισφορές Ναυτικών-Πλοιοκτητών ιδρύεται και κατασκευάζεται ο ΝΟΑ με σκοπό τον Ναυταθλητισμό και την εξοικείωση των νέων με τα θαλάσσια έργα και την θάλασσα (116), Ιδρύεται ο Μ.Ο.Α. με σκοπό την συγκρότηση Φιλαρμονικής, Χορωδίας και την σπουδή μουσικής. Προς τούτο αγοράζονται τα κατάλληλα όργανα και προσλαμβάνεται ο Αρχιμουσικός Σπ. Μεταξάς (117-133), Συνεχίζεται η αναδάσωση και εξωραϊσμός του Δήμου (120), Επέκταση σχεδίου πόλεως (135) και κατασκευή αυτοκινητόδρομου Χώρας-Λειβαδίων (124), Επισκευή και περεταίρω πλακόστρωση παρόδων –σκαλοπατιών Χώρας (127), Ηλεκτροφωτισμός Λειβαδίων-Βραχνού. Κατεδάφηση ερειπίων και κατασκευή πανέμορφης πλατείας με άγαλμα του αφανή ναύτη στην Ρίβα (161-168) Επισκευή γέφυρας Κάστρου, Τοποθέτηση υγρόμετρων σε όλα τα σπίτια προς αποφυγή σπατάλης νερού (90-720 μέχρι τότε η κατ’ άτομο κατανάλωση νερού Άνδρου-Αθήνας (171), Κατασκευή οδού πλατείας ιερού λόχου-νεκροταφείου (180), Κατασκευή αυτοκινητόδρομου Χώρα-Βραχνού (198), Φωτισμός πόλεως με πανέμορφα παραδοσιακά μπρούτζινα φανάρια (214), Ίδρυση Ναυτικού Μουσείου (Ράλλιας) 217, Κατάργηση του βρωμερού σταθμού ζώων (10μ από το σχολείο) κατασκευή πλατείας, σταθμού Λεωφορείων, Χώρου αναμονής επιβατών (ΜΕΝΟΥ-ΜΕΝΟΥ) και κατασκευή ασφαλτόδρομου πού συνδέει τον σταθμό με το κεντρικό οδικό δίκτυο(ΕΟΧΑ) (219), Ασφαλτόστρωση οδών Χώρας-Σταυροπέδας, Χώρας –Αποκίων, Χώρας-Λειβαδίων. Κατασκευή οδού Μεσσαριάς- Λαμύρων και Χώρας –Υψηλού (219), Κατασκευή Θερινού κινηματογράφου (220), Ιδρύεται κτηνιατρικό κέντρο στο Κόρθι (307), Κατασκευάζεται Παιδική χαρά στην πλατεία Ιερού Λόχου (309), Εκσυγχρονισμός Γυμναστηρίου Γυμνασίου (220) Επισκευή Νοσοκομείου 477, Επισκευή-επίπλωση Δημαρχείου. Επισκευή εκβάθυνση λιμένος (477).

Προγραμματίσθηκαν αλλά δεν εκτελέσθηκαν λόγω σφοδρής αντιπολίτευσης και άλλα έργα όπως ο αυτοκινητόδρομος ΕΟΧΑ- Αγ. Σπυρίδων, η μονοδρόμηση στην συνέχεια των παραλλήλων οδών και κατασκευή καθέτων μεταξύ αυτών  κ.λπ. Ευρέθη κατηγορούμενος αυτός ο ΔΗΜΑΡΧΟΣ στα δικαστήρια όπου αθωώθηκε αλλά του έμεινε η πίκρα. Στο έργο του τον βοήθησαν συμπατριώτες μας πλοιοκτήτες αλλά και ναυτικοί (477) τους οποίους κήρυξε ευεργέτες κατόπιν ομόφωνης απόφασης του Δ.Σ ως ακολούθως (486)

ΜΕΓΑΛΟΙ ΕΥΕΡΓΕΤΕΣ: Ευγενεία Σ. Εμπειρίκου, Χρυσή Π. Γουλανδρή, Βασίλειον Ι. Γουλανδρή, Νικόλαον Ι. Γουλανδρή, Γεώργιον Επ. Εμπειρίκο, Κων/νο Επ. Εμπειρίκο. ΕΥΕΡΓΕΤΕΣ: Ειρήνη Ζαφειροπούλου, Πολυξένη Κ. Δροσοπούλου, Βασίλειον Π. Γουλανδρή, Νικόλαον Π. Γουλανδρή, Ιωάννη Ν. Γουλανδρή, Γεώργιον Α. Εμπειρίκο, Νικόλαον Λ. Κονδύλη, Γεώργιον Ν. Κονδύλη, Κων/νο Π. Γουλανδρή, Ζαννή Λ. Καμπάνη, Γεώργιον Λ. Καμπάνη, Πλοίαρχοι και πληρώματα ανδριακών πλοίων.

Αντώνης Διαβατίδης

ΑΦΗΣΤΕ ΕΝΑ ΣΧΟΛΙΟ

Η andriakipress.gr δημοσιεύει κάθε σχόλιο το οποίο είναι σχετικό με το θέμα. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι υιοθετεί τις απόψεις αυτές. Διατηρεί το δικαίωμα να μην δημοσιεύει συκοφαντικά, υβριστικά, ρατσιστικά ή άλλα σχόλια που προτρέπουν σε άσκηση βίας. Επίσης, σχόλια σε greeklish και κεφαλαία δεν θα δημοσιεύονται, ενώ η andriakipress.gr, όταν και όπου κρίνει, θα συμμετέχει στον διάλογο.

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.