Επιμέλεια Αντ. Διαπούλη
Όπως υποσχεθήκαμε στο προηγούμενο τεύχος της Εφημερίδος ΑΝΔΡΙΑΚΗ, ξεκινάμε από σήμερα τούτη την ενότητα μέσα από την στήλη της ΕΝΩΣΕΩΣ ΑΝΔΡΙΩΝ ,ως ελάχιστο φόρο τιμής στους Ανδριώτες θαλασσινούς που δημιούργησαν την Ανδριακή Εμπορική Ναυτιλία, συντελώντας στο θαύμα της Ελληνικής Εμπορικής Ναυτιλίας.
Ξεκινάμε με μια σύντομη ιστορική αναδρομή της Ελληνικής Εμπορικής Ναυτιλίας για να περάσομε στην Ανδριακή περίοδο 1882-1945 αρχικά και από το 1946 και μετά στην συνεχεία.(Βιβλιογραφία «ο Ατμήρης Εμπορικός Στόλος της Άνδρου» του Λ.. Μπίστη Έκδοση της Ενώσεως Ανδρίων 1982,καθως και άλλες εκδόσεις ). Καθοριστικό στοιχείο της ιστορικής εξέλιξης της πατρίδας μας ήταν η θάλασσα χάρη στις θυσίες του Πολεμικού και Εμπορικού μας Ναυτικού. Ήταν όμως και πηγή πλούτου καθώς επέτρεψε στους Έλληνες να κυριαρχήσουν ως τα πέρατα της Γης. Η Ελληνική ναυτιλία στο πέρασμα των αιώνων συνετέλεσε σε λαμπρά επιτεύγματα από την ανέγερση του Παρθενώνα με χρήματα του ναυτικού από τον Περικλή έως σήμερα με παρένθεση την περίοδο της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας που παραμελήθηκε και πέρασε στους Ενετούς. Τα καράβια του Αγώνα εμφανίστηκαν σύσσωμα στην Επανάσταση του 1821 και συνετέλεσαν τα μέγιστα στην απελευθέρωση του Έθνους από τους Τούρκους Η συμμετοχή της ναυτιλίας στα επόμενα της Επαναστάσεως χρόνια είναι ιδιαιτερα σημαντική στην οικονομική ζωή του νεοσύστατου κράτους και η οικονομική στήριξη μεγάλη. Όμως η Εμπορική Ναυτιλία δεν στάθηκε δίπλα μόνο στο Έθνος αλλά και δίπλα στους λαούς της Ευρώπης και υποστήριξε με επιμονή και θέληση την Ελευθερία. Αυτό οι Ευρωπαιοι δεν πρέπει να το λησμονούν. Δεν πρέπει να λησμονούν την μεγάλη προσφορά του Ελληνικού Εμπορικου Ναυτικού στην υπόθεση της Ευρώπης. Ο φόρος αίματος που κατατέθηκε στον Α & Β παγκόσμιο πόλεμο ήταν βαρυτατος και μεγάλο μέρος του ελληνόκτητου στόλου καταστράφηκε. Ο σκοπός όμως της διαφύλαξης των θαλάσσιων οδών είχε πραγματοποιηθεί. Μετά τον Β’ παγκόσμιο πόλεμο οι Έλληνες αντιμετώπισαν πλήθος προβλημάτων και με την εκπληκτική είσοδο των Λυμπερτις το 1946 με την εγγύηση του ελληνικού Δημοσίου ,έθεσαν τις βάσεις για την είσοδο στην αγορά των balk carriers.