“Όπως έχουμε αναφέρει πολλές φορές, από τον Οκτώβρη του 19, δώσαμε σε όλα τα νέα μέλη της Άνδρου στο Λιμενικό Ταμείο, κατάσταση με προτάσεις και έργα, που πρέπει να πραγματοποιηθούν στις υπάρχουσες λιμενικές εγκαταστάσεις, αλλά και πρόταση για μελέτη ενός νέου MASTER PLAN για το λιμάνι Γαυρίου, το λεγόμενο ΠΕΑΛ (Πλαίσιο Έργων Ανάπτυξης Λιμένων), για τις οποίες προτάσεις, είχαν τότε συμφωνήσει όλοι να προχωρήσουμε
και εμείς τις έχουμε στηρίξει.
Έκτοτε έχουμε αναφερθεί πολλές φορές, στη αλλαγή στάσης της διοίκησης και την προσπάθεια που γινόταν από τον σύμβουλο του Δημάρχου στο Λιμενικό Ταμείο κ. Μαντζώρο, για την απαξίωση του ΠΕΑΛ. Προφανώς κάτι τέτοιο, θα γινόταν με την σύμφωνη γνώμη του Δημάρχου.
Το ερώτημα που είχαμε θέσει πολλές φορές, ήταν τι ακριβώς κρύβεται πίσω από την άρνηση της διοίκησης, να προχωρήσουμε σε ένα νέο MASTER PLAN προέκτασης του προβληματικού πλέον λιμένος Γαυρίου, χωρίς ποτέ να πάρουμε απάντηση.
Με επιστολή μας στις 7/3/20, ζητήσαμε από τον πρόεδρο του Δ.Σ. να φέρει προς συζήτηση, σε Δημοτικό Συμβούλιο, θέμα για πρόταση σύνταξης μελέτης ΠΕΑΛ (master plan) για το λιμάνι Γαυρίου, κάτι όμως που δεν έγινε ποτέ, μέχρι το ΔΣ της 23/6/20, οπότε και αποφασίσαμε μέσα από τις προβλεπόμενες διαδικασίες, να το φέρουμε σαν επείγον θέμα εκτός ημερήσιας διάταξης, διότι ήδη είχαν χαθεί 7 μήνες χωρίς να γίνει πρόταση.
Με μεγάλη μας έκπληξη, αντί να υπάρχει ομόφωνη σύμφωνη γνώμη από όλο το ΔΣ, για ένα μεγάλο έργο που έχει ανάγκη το νησί, αντιμετωπίσαμε επίθεση και άρνηση από τον πρόεδρο του ΔΣ και τον Δήμαρχο, για να το βάλουμε προς συζήτηση.
Το σχετικό βίντεο της συνεδρίασης αποτυπώνει όλη την πραγματικότητα, με προσωρινή αποχώρηση του προέδρου του ΔΣ από την συνεδρίαση και την αποχή με προτροπή του Δημάρχου των 6 παρόντων συμβούλων του, από την συζήτηση.
Μετά από την εισήγηση και ανάλυση του θέματος προς το ΔΣ, από τον δημοτικό σύμβουλο Αδάμη Βασίλη, το οποίο παραθέτουμε παρακάτω, ακολούθησε η ψηφοφορία με αποτέλεσμα 12-6 υπέρ της πρότασης για το ΠΕΑΛ.
Με το αποτέλεσμα αυτό της ψηφοφορίας, ΕΠΕΣΑΝ ΟΙ ΜΑΣΚΕΣ όλων όσων κρύβονταν επιμελώς μέχρι σήμερα, πίσω από την συνεχή άρνηση τους, να γίνει ένα τέτοιο έργο, με τις συνεχείς επιστολές του συμβούλου του Δημάρχου, που προσπαθούσε να απαξιώσει το ΕΡΓΟ ΕΠΕΚΤΑΣΗΣ ΤΟΥ ΛΙΜΑΝΙΟΥ ΜΕ ΕΝΑ ΝΕΟ MASTER PLAN – ΠΕΑΛ και να θέλουν να παρουσιάσουν στο κόσμο, τη μελέτη που ψηφίσαμε για τις επισκευές στις υπάρχουσες λιμενικές υποδομές, σαν έργο που θα δώσει λύση στα προβλήματα της ασφαλούς πρόσδεσης των πλοίων, όλων των τύπων και μεγεθών.
Μάλιστα έφτασαν στο σημείο από τον πανικό τους, να ψεύδονται ασύστολα, ότι το έργο ενός νέου MASTER PLAN που προτείναμε, το κάναμε για να απαξιώσουμε και να σαμποτάρουμε το μέχρι σήμερα έργο στο λιμάνι δηλ, την αλλαγή των πυλώνων και το βάψιμο που καλώς έχει γίνει και έχουμε ψηφίσει.
Όμως η μεγάλη για μια ακόμα φορά έκπληξη, ήρθε από την αρνητική ψήφο των συμβούλων της Υδρούσας, ΜΟΥΣΤΑΚΑ – ΜΠΙΘΙΚΩΤΣΗ – ΜΑΚΡΗ ΚΟΖΑΝΙΤΗ, οι οποίοι ακολουθώντας την γραμμή του Δημάρχου, ήταν αρνητικοί στη δημιουργία επέκτασης ενός σύγχρονου και ασφαλούς λιμένος, για την ακτοπλοΐα, την κρουαζιέρα, τα τουριστικά και εμπορικά σκάφη, που τόσο πολύ έχει ανάγκη η Άνδρος.
Δεν είναι άμοιροι ευθυνών βέβαια και οι υπόλοιποι 3 δημοτικοί σύμβουλοι του Δημάρχου Γιαννίσης – Μπάλας – Στεφάνου, που επίσης ψήφισαν αρνητικά.
Όλους θα τους κρίνει ο λαός της Άνδρου, για την άρνησή τους στη δημιουργία ενός σύγχρονου λιμανιού, που θα δώσει μεγάλη οικονομική και τουριστική ανάπτυξη στο νησί.
ΕΜΕΙΣ ΘΑ ΣΥΝΕΧΙΣΟΥΜΕ, ΟΠΩΣ ΚΑΝΟΥΜΕ ΜΕΧΡΙ ΣΗΜΕΡΑ, ΝΑ ΠΡΟΤΕΙΝΟΥΜΕ ΕΡΓΑ ΓΙΑ ΤΟ ΝΗΣΙ ΚΑΙ ΘΑ ΔΙΝΟΥΜΕ ΑΓΩΝΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗ ΤΟΥΣ, ΟΠΩΣ ΚΑΝΑΜΕ ΚΑΙ ΜΕ ΤΗΝ ΕΚΒΑΘΥΝΣΗ ΤΟΥ ΓΑΥΡΙΟΥ.
Η εισήγηση για το ΠΕΑΛ από τον Βασίλη Αδάμη:
«Η απόφαση μας για πρόταση μελέτης Πλαισίου Έργων Ανάπτυξης Λιμένος (ΠΕΑΛ),ξεκίνησε από την ανάγκη δημιουργίας ενός ασφαλούς λιμένα Γαυριου, που αποτελεί την βιτρίνα του νησιού, διότι με την υπάρχουσα κατάσταση του λιμανιού, λόγω της κακής χωροθέτησης του, το λιμάνι Γαυρίου έχει καταστεί με ανέμους βόρειους αν των 7 μποφόρ, ένα λιμάνι επικίνδυνο για τα πλοία και τους επιβάτες.
Οι διάφορες κατά καιρούς τμηματικές μελέτες που κυκλοφόρησαν, όπως η Γ φάση, δεν έδιναν καμία λύση στο αναφερόμενο πρόβλημα της ασφαλούς πρόσδεσης των πλοίων όλων των τύπων, όπως ανέφεραν και οι πλοίαρχοι της γραμμής, πολύ περισσότερο δεν επέτρεπαν την προσέλκυση κρουαζιέρας και την ασφαλή λύση χρήσης ενός τμήματος εμπορικού λιμένα.
Η προτροπή για σύνταξη μελέτης ΠΕΑΛ, ξεκίνησε από τον πρώην Υπουργό Ναυτιλίας, ο οποίος μας πρότεινε στην συνάντηση της Άνδρου της Θεοσκεπάστου του 2019, για το λιμάνι Γαυρίου δυο πράγματα.
α. Την εκβάθυνση του λιμανιού, που την προχώρησε άμεσα και γίνεται πραγματικότητα σε λίγες μέρες, διότι υπεγράφη και η σύμβαση με τον εργολάβο και….
β. Την σύνταξη μελέτης ΠΕΑΛ, ένα νέο δηλαδή MASTER PLAN, για την επέκταση του λιμανιού και για την λύση στη χερσαία ζώνη του κυκλοφοριακού προβλήματος.
Παρόντες στην συνάντηση ήταν ο νυν Δήμαρχος σαν έπαρχος Άνδρου τότε, ο πρώην Δήμαρχος, βουλευτές, ο λιμενάρχης Άνδρου και άλλοι, όπου όλοι μαζί τότε συμφώνησαν να προχωρήσουμε τις δυο αυτές προτάσεις.
Ο Υπουργός αναφέρθηκε στο ΠΕΑΛ, λέγοντας ότι ΠΕΑΛ είναι υποχρεωτικό να κάνουν λιμάνια μείζονος η εθνικής σημασίας, αλλά μπορούν να κάνουν και λιμάνια τοπικής σημασίας, όπως
είναι το Γαύριο, όταν συντρέχουν διάφοροι λόγοι, όπως ασφαλούς πρόσδεσης των πλοίων, αύξηση επιβατικής κίνησης και οχημάτων, εξυπηρέτησης εμπορικών πλοίων και πλοίων κρουαζιέρας, συγκοινωνιακού προβλήματος στην χερσαία ζώνη κλπ.
Όλα αυτά τα προβλήματα που είναι υπαρκτά, λύνονται μόνο μέσω μιας συνολικής μελέτης ΠΕΑΛ ,που την τρέχουν συγχρόνως διάφορες υπηρεσίες των Υπουργείων εξειδικευμένες.
Πρέπει δε, να ξεκαθαρίσουμε ότι στις υπάρχουσες λιμενικές υποδομές, μπορούμε να κάνουμε όποιες επισκευές θέλουμε για βελτιώσεις, χωρίς αυτό να επηρεάζει την σύνταξη της μελέτης ΠΕΑΛ.
Επίσης όταν ακούμε για την μελέτη Ανάπλασης Λιμένος Γαυριου, την οποία ψηφίσαμε για να εκτελεστεί, μην παρασυρόμαστε από τον τίτλο, ότι γίνεται κάποιο νέο έργο επέκτασης του λιμανιού.
Η συγκεκριμένη μελέτη ,άφορα επισκευές στις ήδη υπάρχουσες λιμενικές υποδομές και τίποτε άλλο.
ΤΙ ΠΕΡΙΛΑΜΒΑΝΕΙ ΤΟ ΠΕΑΛ;
Κατ’ αρχάς συντάσσεται κυρίως ,από τις υπηρεσίες του Υπουργείου Υποδομών και Ναυτιλίας, αφού λάβουν υπόψιν τους οι μελετητές, την Λιμενική δραστηριότητα της τελευταίας 5ετιας, κάνοντας καταγραφή της….
-Ακτοπλοϊκής κίνησης
-Εμπορευματικής κίνησης
-Τουριστικής κίνησης(ενδιαφέρον κρουαζιέρας, μουσεία, μοναστήρια κ.λπ.)
-Στοιχεία των πλοίων (μέγεθος, συχνότητα δρομολογίων κ.λπ.)
-Καταγραφή της υπάρχουσας λιμενικής υποδομής
-Καταγραφή της χερσαίας ζώνης και των χερσαίων υποδομών( κτίρια,δρόμοι κλπ)
ΑΦΟΥ ΓΙΝΟΥΝ ΑΥΤΕΣ ΟΙ ΚΑΤΑΓΡΑΦΕΣ,ΞΕΚΙΝΑ Η ΜΕΛΕΤΗ ΠΕΑΛ ΠΟΥ ΘΑ ΠΕΡΙΛΑΜΒΑΝΕΙ..
-Χρήση Ακτοπλοϊκού τομέα
-Χρήση εμπορικού τομέα
-Χρήση Τουριστικού τομέα για τουριστικά σκάφη
-Χρήση τομέα Κρουαζιέρας
-Χρήση Αλιευτικού τομέα σκαφών
-Χάραξη χερσαίας ζώνης
-Χάραξη Αιγιαλού
-Μελέτη κυματικής διείσδυσης
-Μελέτη Ακτομηχανική
-Μελέτη Συγκοινωνιακή με περιφερειακό δρόμο
-Σχεδιασμό χερσαίων υποδομών
-Σύνταξη μελέτης ΜΠΕ για το συνολικό έργο
Όπως καταλαβαίνουμε όλοι μας, η σύνταξη μελέτης ΠΕΑΛ, δίνει μια οριστική λύση στο λιμάνι Γαυρίου, αλλά και στην χερσαία ζώνη για το κυκλοφοριακό και αποτελεί ένα σημαντικό μεγάλο έργο που έχει ανάγκη το νησί.
Άλλωστε όταν ετέθη για πρώτη φορά συζήτηση για το ΠΕΑΛ στο Λιμενικό Ταμείο Άνδρου Τήνου, τον Οκτ/ρη του 19,ο πρόεδρος και τα μέλη του, ήταν θετικά στη υποβολή του αιτήματος και για τον λόγο αυτό, στον προϋπολογισμό του 2020 ,μπήκε κωδικός με ένα συμβολικό ποσόν 25000 ευρώ, για να ξεκινήσει η μελέτη ενός νέου MASTER PLAN -ΠΕΑΛ για το Γαύριο.
Ο συνολικός χρόνος που απαιτείται για την υλοποίηση της μελέτης, σύμφωνα με τις υπηρεσίες του Υπουργείου Υποδομών, είναι περίπου 2 χρόνια και κατόπιν σταδιακά χρηματοδοτούνται τα τμήματα υλοποίησης του έργου.
Το συνολικό ποσόν της μελέτης ,χρηματοδοτείται από το Λιμενικό Ταμείο, χωρίς καμία επιβάρυνση του Δήμου.
Συνοπτικά ανέπτυξα τους βασικούς άξονες της μελέτης ΠΕΑΛ για το Γαύριο, όπου το έργο αυτό θα δώσει μεγάλη οικονομική και τουριστική ανάπτυξη στην Άνδρο, διότι θα έχουμε ένα ασφαλές, μεγάλο λιμάνι, για να υποδεχτεί κάθε τύπο ακτοπλοϊκού πλοίου, αλλά και το σημαντικό κομμάτι της κρουαζιέρας.
Καταλαβαίνουμε όλοι ,πόσες νέες θέσεις εργασίας θα δημιουργηθούν απότην ανάπτυξη της κρουαζιέρας και την εν γένει λειτουργία του λιμανιού, αλλά και το σημαντικότερο θα είναι η επίτευξη επιμήκυνσης της τουριστικής περιόδου.
Πιστεύω ότι για αυτό το σημαντικό έργο, η πρότασή μας, θα έχει την καθολική στήριξη όλων των δημοτικών συμβούλων, διότι κανείς δεν έχει το δικαίωμα να πει όχι στην οικονομική και τουριστική ανάπτυξη της Άνδρου.
Σας ευχαριστώ πολύ».
δ.τ.”Άνδρος της Ζωής μας”