«Μετά από το «Κορίτσι από την Άνδρο», που μας έφερε σε επαφή με τη γραφή του Ρωμαίου Τερέντιου στην αρχαία Αθήνα, αποφασίσαμε να συνεχίσουμε αυτό το απαιτητικό αλλά και γεμάτο εκπλήξεις ταξίδι, σε μια άλλη μακρινή εποχή όπου το θέατρο έπαιξε πρωταρχικό ρόλο στη ζωή της τότε κοινωνίας.

Αυτή τη φορά, όχι εντελώς τυχαία, βρεθήκαμε στο Παρίσι του διαφωτισμού. Η «Φρεναπάτη» (” Illusion Comique”)του Πιέρ Κορνέιγ, πρωτοπαίχτηκε με μεγάλη επιτυχία στο Παρίσι το 1636, όταν ο Κορνέιγ ήταν μόλις τριάντα χρονών και παρέμεινε ένα εξαιρετικά δημοφιλές έργο σε όλη τη διάρκεια της ζωής του συγγραφέα της. Ο ίδιος ο Κορνέιγ έχει αποκαλέσει τη «Φρεναπάτη» ένα παράξενο τέρας και πράγματι πρόκειται για ένα έργο χωρίς προηγούμενο. Ένας σύγχρονος κριτικός ίσως έχει δώσει τον καλύτερο χαρακτηρισμό, αποκαλώντας τη Φρεναπάτη «σαν μια βίδα που δεν βιδώνει ποτέ».

Εκεί που νομίζεις ότι πρόκειται για μια συνηθισμένη ιστορία ενός πατέρα που ψάχνει να βρει το γιο του, μπαίνεις στο μαγικό κόσμο του θεάτρου όπου η ζωή γίνεται θέατρο και το θέατρο ζωή.

Η Φρεναπάτη είναι ένα όπου όλη η θεατρική έκφραση περνάει από μέσα του: Η κωμωδία, η τραγωδία, η παρωδία, η σάτιρα και η φάρσα όλα συμμερίζονται τον πρωταγωνιστικό ρόλο.

Μετά το θάνατο του Κορνέιγ η «Φρεναπάτη» έμεινε για τρεις περίπου αιώνες στα θεατρικά ράφια μέχρι το 1936 όπου ανέβηκε από το εθνικό Θέατρο της Γαλλίας σε μια παράσταση σταθμό. Από τότε μέχρι σήμερα αυτό το παράξενο τέρας του Κορνέιγ αποκτά μια συνεχώς μεγαλύτερη εκτίμηση στη σύγχρονη σκηνή.

Μόλις αρχίσαμε τις πρόβες ακούσαμε ότι την ανεβάζει το Εθνικό. Και τώρα λίγο πριν την πρεμιέρα μας μαθαίνουμε ότι παίζεται ξανά στην Νέα Υόρκη με συμμετοχή του Τόνυ Κούσνερ στην παραγωγή. Μένει κανείς άναυδος κοιτάζοντας εικόνες από σύγχρονες παραστάσεις της Φρεναπάτης. Πώς οι διάφοροι σκηνοθέτες, σκηνογράφοι, ενδυματολόγοι και ηθοποιοί ζωντανέψανε για τη σκηνή αυτό το έργο, που όσο κανένα άλλο προκαλεί τη φαντασία, απαιτεί την εφευρετικότητα και βραβεύει την καινοτομία.

Εμείς απ’ τη στιγμή που αρχίσαμε τις πρόβες, κλείσαμε τα μάτια μας σ’ όλα αυτά και βασιστήκαμε σαν θίασος σ’ αυτό που μπορούμε εμείς να προσφέρουμε με το δικό μας τρόπο στο δικό μας κόσμο.

Στην εισαγωγή του έργου τους στίχους που απαγγέλλουν οι μαθητευόμενοι μάγοι, είναι από το κείμενο του Κορνέιγ μεταφρασμένο από το Στρατή Πασχάλη, στο εξαιρετικό πρόγραμμα-βιβλίο της πολυσυζητημένης παράστασης της «Φρεναπάτης» το 2000, από τη θεατρική εταιρεία Δόλιχος του Ανδριώτη Δημήτρη Τάρλοου.

Ένα μεγάλο ευχαριστώ και την ευγνωμοσύνη μου για μια πολύ καλή δουλειά.

Θ. Μπαφαλούκος

ΗΘΟΠΟΙΟΙ: ΠΡΙΤΑΜΩΝΤ: Νίκος Παντζόπουλος, ΑΜΑΝΟΥΕΝΣΗΣ – ΖΕΡΟΝΤ: Αντώνης Χαλάς, ΑΛΚΑΝΤΡ: Χρυσοβαλάντης – Δημήτρης Αχλάδης, ΚΑΛΛΙΣΤΟΣ ΚΛΕΝΤΟΡ-ΘΕΟΓΕΝΗΣ:  Κώστας Γαρύφαλλος, ΜΕΛΙΜΠΕΑ-ΙΖΑΜΠΕΛΑ, ΙΠΠΟΛΥΤΗ: Άννα Κολυδά, ΕΛΙΣΙΑ-ΛΙΖΑ-ΚΛΑΡΙΝΑ: Φραγκούλα Ραΐση-Χαλά, ΠΛΕΡΙΜΠΟ-ΑΔΡΑΣΤΟΣ –ΠΡΙΓΚΗΠΑΣ: Θοδωρής Κουλούρης, ΜΑΤΑΜΟΡ: Γιώργος Τικόπουλος, ΕΚΠΑΙΔΕΥΟΜΕΝΟΙ ΜΑΓΟΙ: Παναγιώτα Αγγελετάκη, Δημοσθένης Ανύσης, Βασίλης Κοντός, Ειρήνη Χλη

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ: ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ-ΣΚΗΝΟΓΡΑΦΙΑ- ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ: Θοδωρής Μπαφαλούκος, ΚΟΣΤΟΥΜΙΑ: Ευγενία  Μπαφαλούκου, ΦΩΤΙΣΜΟΙ: Μαριλένα Ξανθού, ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΣΚΗΝΙΚΩΝ : Βαγγέλης Λουκίσσας, ΖΩΓΡΑΦΙΚΗ ΣΚΗΝΙΚΩΝ: Θοδωρής Μπαφαλούκος, ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ: Γιώργος Τικόπουλος, ΒΟΗΘΟΣ ΣΚΗΝΟΘΕΤΗ: Άννα Ασυνάνογλου, ΚΟΜΜΩΣΕΙΣ: Βάσω Ζώταλη, ΕΙΔΗ ΜΑΚΙΚΙΑΖ: PRETTY Κατερίνα Κάτσου, ΕΙΔΙΚΕΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΕΣ: Αντώνης Χαλάς, ΥΠΟΔΗΜΑΤΑ: Ευάγγελος Αραμπατζής, ΒΟΗΘΟΙ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗΣ ΚΟΣΤΟΥΜΙΩΝ: Πόπη Κουρτέση, Χρυσούλα Ραΐση, ΒΟΗΘΟΙ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΕΣ: Νίκος Παντζόπουλος, Άγγελος Παπαϊωάννου, ΦΩΤΟΓΡΑΦΗΣΗ –ΥΠΕΥΘΥΝΟΣ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟΥ –ΚΟΝΣΟΛΑ ΗΧΟΥ: Χρυσοβαλάντης-Δημήτρης Αχλάδης, ΒΕΣΤΙΑΡΙΟ: Δέσποινα Χατζόγλου, Δέσποινα Χατζηθεοδώρου, ΦΡΟΝΤΙΣΤΗΡΙΟ: Ανέστης Χατζηθεοδώρου, ΥΠΟΒΟΛΕΙΟ: Αμαλία Τηνιακού, ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ: Σοφία Γαρυφάλλου

Ευχαριστούμε το ΔΗΜΟ ΑΝΔΡΟΥ, Έφη Ραπτάκη,  Νίκο Ραΐση, Πηνελόπη Καλύβα , Μarianne Federal,   John Haines, Μαίρη Λαμπριάδου  για την πολύτιμη συμβολή τους στην  παράσταση.

ΜΕΓΑΧΟΡΗΓΟΣ: ΙΔΡΥΜΑ ΜΩΡΑÏΤΗ ΧΟΡΗΓΟΙ: ΠΑΝΤΑΖΗΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΙΚΗ , ΑΦΟΙ ΓΑΡΥΦΑΛΛΟΥ ΑΡΤΟΠΟΙΕΙΑ-ΖΑΧΑΡΟΠΛΑΣΤΙΚΗ, ΑΦΟΙ ΑΥΓΟΥΣΤΙΝΟΥ Ο.Ε.-ΞΥΛΙΝΑ ΚΟΥΦΩΜΑΤΑ, ΓΑΡΥΦΑΛΛΟΥ ΣΟΦΙΑ  ΤΥΠΟΓΡΑΦΕΙΟ-ΒΙΒΛΙΟΠΩΛΕΙΟ, ΒΟΥΛΓΑΡΗΣ ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ & ΛΕΩΝΙΔΑΣ-CETERING ΔΙΟΝΥΣΟΣ   ΜΠΛΕ ΚΑΦΕ, ΚΟΣΜΗΜΑΤΟΠΩΛΕΙΟ «ΠΕΤΡΑΔΙ», ΟΠΤΙΚΑ ΡΑΖΟΥ, ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ, ΔΗΜΗΤΡΗΣ «ALEX ELECTRON»HΛΕΚΤΡΟΝΙΚΑ ΠΡΟÏΟΝΤΑ, ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΟ ΠΑΝΤΟΠΩΛΕΙΟ ΑΝΔΡΟΥ – ΓΙΑΝΝΑΚΗ ΑΘΑΝΑΣΙΑ, ΚΑΣΙΔΩΝΗ ΚΑΤΕΡΙΝΑ-ΝΑΥΤΙΚΟ ΠΡΑΚΤΟΡΕΙΟ, ΑΝΘΗ ΦΥΤΑ «ΚΥΚΛΑΜΙΝΟ» -ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ ΚΑΣΙΔΩΝΗ, ΛΙΟΠΥΡΟΥ ΑΡΤΕΜΙΣ  AYTOKINHTA-ΑΣΦΑΛΕΙΕΣ, ΕΙΔΗ ΔΩΡΩΝ «ΤΟ ΡΟΔΟΝ»-ΠΕΡΤΕΣΗ ΜΑΡΙΑ, ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΦΙΛΩΝ ΛΑΟΓΡΑΦΙΚΟΥ ΜΟΥΣΕΙΟΥ ΣΥΝΕΤΙΟΥ, ΣΑΡΙΖΑ.

 

ΑΦΗΣΤΕ ΕΝΑ ΣΧΟΛΙΟ

Η andriakipress.gr δημοσιεύει κάθε σχόλιο το οποίο είναι σχετικό με το θέμα. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι υιοθετεί τις απόψεις αυτές. Διατηρεί το δικαίωμα να μην δημοσιεύει συκοφαντικά, υβριστικά, ρατσιστικά ή άλλα σχόλια που προτρέπουν σε άσκηση βίας. Επίσης, σχόλια σε greeklish και κεφαλαία δεν θα δημοσιεύονται, ενώ η andriakipress.gr, όταν και όπου κρίνει, θα συμμετέχει στον διάλογο.

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.