Τα μαθηματικά των Πυθαγορείων εφαρμόσθηκαν, στην αρχιτεκτονική όπου η γεωμετρία έπαιξε βασικό ρόλο. Τα εναπομείναντα θέατρα φανερώνουν σε τι υψηλό βαθμό είχαν αναπτύξει την αρχιτεκτονική οι αρχαίοι Έλληνες. Τα αρχαία ελληνικά θέατρα, τα οποία θαυμάζονται ανά την υφήλιο, ήταν εφοδιασμένα με τεχνικά μέσα, που ενίσχυαν την φωνή, όπως έδειξαν οι τελευταίες ανασκαφές.

Οι έρευνες στηρίχθηκαν σε πληροφορίες από τα αρχαία κείμενα για τα μέσα τα οποία εχρησιμοποιούντο. Αντηχούντα αγγεία ήταν τοποθετημένα κάτω από τις κερκίδες του κοίλου του θεάτρου και ενίσχυαν την φωνή. Ήταν μελετημένα για να αντιστοιχούν οι αντηχήσεις τους σε διάφορες νότες και στην φωνή του ηθοποιού.

Ο σχεδιασμός των θεάτρων επέτρεπε στον ήχο, στην φωνή και στον λόγο, να γίνεται αντιληπτός με καθαρότητα μέχρι τις τελευταίες κερκίδες. Με τις μαθηματικές αρχές οι οποίες εφαρμώζοντο, εδημιουργείτο ένα είδος μεγαφώνου, με ανακλάσεις του ήχου επάνω σε στρατηγικά σημεία ούτως ώστε να εξασφαλίζει την επέκταση του ήχου σε όλο τον χώρο, χωρίς καθόλου απώλειες. Η σημασία της ακουστικής, έπαιξε καθοριστικό ρόλο στην διαμόρφωση των θεάτρων.

Ένα άλλο αξιοθαύμαστο στοιχείο, ήταν η αλλαγή των σκηνικών, η οποία έπρεπε να γίνεται πολύ γρήγορα καθώς, κατά την διάρκεια των θεατρικών αγώνων, εδίνοντο τέσσερις και πέντε διαφορετικές παραστάσεις την ημέρα. Υπήρχε μία περιστρεφομένη, κατασκευή, η περίακτος, για την αυτόματη αλλαγή των σκηνικών. Υπήρχαν και άλλοι μηχανισμοί, το στροφείον, το ημικύκλιον και το εκκύκλημα, που ήταν κυλιόμενες εξέδρες, υπήρχαν δε και η κράδη, η γέρανος και η μηχανή για να μετακινούν ηθοποιούς στον αέρα ή για την σκηνική παρουσίαση ενός από μηχανής Θεού, ένα μέσον το οποίον χρησιμοποιούσε πολύ ο Ευριπίδης.

Υπήρχαν και ηχητικά μέσα για να δημιουργούν την αίσθηση της βροντής και του κεραυνού, το βροντείον και το κεραυνοσκοπείον αντιστοίχως.

Το θέατρο τής Επιδαύρου είναι ένα τρανό παράδειγμα άψογης ακουστικής. Στο εξωτερικό, οι φοιτητές της ακουστικής μελετούν την ήχηση τού θεάτρου της Επιδαύρου.

Το ιερόν του Ασκληπιού στην Επίδαυρο, ήταν ένας επιμελώς επιλεγμένος χώρος για το κέντρον τού Θεού της ιατρικής. Το ενεργειακό του πεδίο έχει ιδιαιτέρως ευεργετική επίδραση στον άνθρωπο.

Το θέατρο της Επιδαύρου είναι το καλύτερα διατηρημένο θέατρο, χωρητικότητας 15.000 θεατών και είναι ευρέως γνωστό, ότι από το κέντρον τού θεάτρου ακούγεται, μέχρι και την τελευταία κερκίδα, ακόμα και ο ανεπαίσθητος ήχος τής αναπνοής.

Ο επισκέπτης, ακόμα και αυτός που δεν γνωρίζει τίποτα για ενέργεια, εντυπωσιάζεται από τον χώρο και αισθάνεται την γαλήνη και την ηρεμία, τις οποίες του προσφέρει.

Η διδασκαλία των αρχαίων ελληνικών τραγωδιών, σε ένα τέτοιο περιβάλλον, άγγιζε τα μύχια τής ψυχής των θεατών, οι οποίοι εβίωναν την προσωπική τους κάθαρση, που συνέβαλε, τα μέγιστα, στην ίασή τους, στο θεραπευτικόν κέντρον του Ασκληπιού.

Ελένη Καίρη Bartels

Με στοιχεία για τις ανασκαφές από ομιλία τού Γιώργου Καραδέδου

ΑΦΗΣΤΕ ΕΝΑ ΣΧΟΛΙΟ

Η andriakipress.gr δημοσιεύει κάθε σχόλιο το οποίο είναι σχετικό με το θέμα. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι υιοθετεί τις απόψεις αυτές. Διατηρεί το δικαίωμα να μην δημοσιεύει συκοφαντικά, υβριστικά, ρατσιστικά ή άλλα σχόλια που προτρέπουν σε άσκηση βίας. Επίσης, σχόλια σε greeklish και κεφαλαία δεν θα δημοσιεύονται, ενώ η andriakipress.gr, όταν και όπου κρίνει, θα συμμετέχει στον διάλογο.

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.