Το καλοκαίρι του 2017 ξεκίνησε με τους καλύτερους οιωνούς για την Άνδρο. Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία του Λιμεναρχείου, για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά, η αύξηση του αριθμού των επιβατών που αποβιβάστηκαν στο νησί ξεπερνά κατά πολύ το 15%. Είναι χαρακτηριστικό ότι σε σχέση με τον Ιούνιο του 2015 (24.800 αποβιβάσεις), φέτος αποβιβάστηκαν στην Άνδρο 9.000 άτομα περισσότερα (34.069 αποβιβάσεις). Τον Ιούνιο του 2016, οι αποβιβάσεις ήταν 29.100. Να σημειωθεί ότι οι εκτιμήσεις για Ιούλιο και Αύγουστο (με βάση τις προ -κρατήσεις) κινούνται το ίδιο ικανοποιητικά.
Το γεγονός είναι απολύτως ενθαρρυντικό για τρεις λόγους: Πρώτα γιατί είναι η δεύτερη συνεχόμενη χρονιά που συμβαίνει κάτι τέτοιο –άρα δεν μπορεί να αποδοθεί σε σύμπτωση. Δεύτερον υπάρχει σημαντική αύξηση γάμων που γίνονται στο νησί, κάτι που σημαίνει πως ανοίγεται ένας νέος δρόμος και δημιουργείται μια νέα κατηγορία επισκεπτών. Το πιο σημαντικό, ωστόσο, είναι πως η Άνδρος κερδίζει συνεχώς επισκέπτες από το εξωτερικό, αυξάνοντας σταθερά τα ποσοστά της σε αυτό τον τομέα και πετυχαίνοντας ταυτόχρονα την επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου, καθώς είναι γνωστό πως οι ξένοι επισκέπτες ταξιδεύουν αρκετά Ιούνιο – Ιούλιο και Σεπτέμβριο, ενώ η συντριπτική πλειοψηφία των Ελλήνων ταξιδεύει τον Αύγουστο. Οι ξένοι ανακαλύπτουν το νησί, γεγονός που οφείλεται τόσο στη συστηματική προβολή που γίνεται από την πλευρά του Δήμου σε στοχευμένες αγορές του εξωτερικού, όσο και στις πεζοπορικές διαδρομές και την ευρωπαϊκή πιστοποίησή τους, που αύξησε σημαντικά τις ροές των επισκεπτών της συγκεκριμένης κατηγορίας.
Τα στοιχεία δείχνουν πως τα καλύτερα έρχονται για την Άνδρο στον τουριστικό τομέα. Η ευκαιρία είναι μοναδική και πρέπει να την εκμεταλλευτούν άριστα όλοι οι εμπλεκόμενοι: Δήμος και επαγγελματίες.
ΠΙΝΑΚΕΣ
Ο «ΧΑΡΤΗΣ» ΤΩΝ ΚΑΤΑΛΥΜΑΤΩΝ ΤΗΣ ΑΝΔΡΟΥ*
Ξενοδοχεία: 28 – Αριθ. Δωματίων: 728 – Κλίνες: 1340
Ενοικιαζόμενα δωμάτια και διαμερίσματα και τουριστικές επαύλεις: Περίπου 4.400 κλίνες
Κάμπινγκ: 1 – Θέσεις: 63
*Πηγή: Ξενοδοχειακό Επιμελητήριο Ελλάδος και ΕΟΤ στοιχεία 2016
ΑΦΙΞΕΙΣ – ΔΙΑΝΥΚΤΕΡΕΥΣΕΙΣ ΕΛΛΗΝΩΝ ΚΑΙ ΞΕΝΩΝ ΕΠΙΣΚΕΠΤΩΝ*
Αφίξεις αλλοδαπών σε ξενοδοχεία: 4.887
Διανυκτ. Αλλοδαπών σε ξενοδοχεία: 21.245 Αύξηση 15.6%
Αφίξεις ημεδαπών σε ξενοδοχεία: 11.645
Διανυκτ. ημεδαπών σε ξενοδοχεία: 38.081 – Πτώση 2,03%
*Στοιχεία του Συνδέσμου Τουριστικών Επιχειρήσεων για το 2015. Η σύγκριση γίνεται με το 2014.
ΟΙ ΑΦΙΞΕΙΣ ΤΟΝ ΙΟΥΝΙΟ
2015
Επιβάτες: 24.822
Ι.Χ. Οχήματα: 4005
2016
Επιβάτες: 29.166
Ι.Χ. Οχήματα: 5058
2017
Επιβάτες: 34.069
Ι.Χ. Οχήματα: 6563
«Η στόχευσή μας είναι οι αγορές του εξωτερικού»
ΤΙ ΛΕΕΙ ΣΤΗΝ «Α» Η ΥΠΕΥΘΥΝΗ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ, κ. ΕΛΕΝΗ ΠΟΛΙΤΟΥ
Για το θέμα η «ΑΝΔΡΙΑΚΗ» συνομίλησε με την υπεύθυνη τουριστικής ανάπτυξης του Δήμου Άνδρου κ. Ελένη Πολίτου.
–Κυρία Πολίτου, τα στοιχεία δείχνουν σημαντική αύξηση της τουριστικής κίνησης στο νησί τα τελευταία χρόνια. Πού, κατά τη γνώμη σας, οφείλεται αυτό;
«Πιστεύω στο γεγονός ότι η το νησί μεταλλάσσεται σταθερά από απλώς νησί των διακοπών του Σαββατοκύριακου και νησί των διακοπών των Ελλήνων, σε τουριστικό προορισμό για τους ξένους. Τουλάχιστον αυτό δείχνουν τα στοιχεία. Οι διανυκτερεύσεις των Ελλήνων παρουσιάζουν μικρή μείωση τα τελευταία χρόνια, ενώ εκείνες των ξένων σημαντική άνοδο».
–Θεωρείτε πως έχει παίξει το ρόλο της, σε αυτή την αύξηση, η δουλειά που έχει γίνει σε σχέση με τις πεζοπορικές διαδρομές;
«Φυσικά, η πιστοποίηση των πεζοπορικών διαδρομών και η καλή δουλειά που γίνεται σε αυτόν τον τομέα έχει συμβάλλει, όπως και το φεστιβάλ και οι υπόλοιπες εκδηλώσεις του καλοκαιριού. Είναι πολλά πράγματα μαζί. Και κυρίως είναι η στοχευμένη προβολή που γίνεται στο νησί, τις ομορφιές και τον πολιτιστικό του απόθεμα καθώς και την εγγύτητα του με την Αττική και το αεροδρόμιο σε μεγάλα ΜΜΕ του εξωτερικού. Είναι οι συνεχείς προσκλήσεις ξένων δημοσιογράφων να γνωρίσουν από κοντά τις ομορφιές της Άνδρου και να γράψουν γι’ αυτές. Σε συνεργασία με τα γραφεία εξωτερικού του ΕΟΤ καθώς και με την Marketing Greece έχουν διοργανωθεί πολλά τέτοια ταξίδια, στην επιτυχία των οποίων βοηθούν αποφασιστικά οι επαγγελματίες του νησιού, καλύπτοντας στις περισσότερες περιπτώσεις τα έξοδα φιλοξενίας που είναι μεγάλα. Πριν λίγες εβδομάδες ήταν στην Άνδρο δημοσιογράφος από τον πιο έγκυρο ταξιδιωτικό οδηγό του κόσμου –το Lonely Planet- και μάλιστα από τη Γαλλία, που για εμάς αποτελεί μια από τις κορυφαίες αγορές στις οποίες στοχεύουμε. Ήδη έχουμε δημοσιεύματα σε μεγάλα ιταλικά περιοδικά, όπως το Marie Claire και το Life Style Journal, ως αποτέλεσμα ανάλογης φιλοξενίας ιταλών δημοσιογράφων».
-Πόσο βοηθά η συμμετοχή του Δήμου σε τουριστικές εκθέσεις του εξωτερικού; Έχετε κατηγορηθεί για την επιμονή σας στη συμμετοχή σε αυτές τις εκθέσεις.
«Κοιτάξτε, για πολλά έχω κατηγορηθεί, αλλά εκείνο που με ενδιαφέρει είναι το αποτέλεσμα. Και η σημαντική αύξηση των επισκεπτών στην Άνδρο όπως δείχνουν τα στοιχεία αφίξεων είναι ένα μετρήσιμο αποτέλεσμα αν και Τώρα, όσον αφορά τις εκθέσεις στο εξωτερικό, αλλά και στο εσωτερικό δεν νοείται μια απλή παρουσία σε αυτές αλλά πάμε με προκανονισμένα ραντεβού με επιλεγμένους tour operators, δημοσιογράφους και bloggers, οι επαγγελματίες του νησιού γνωρίζουν καλά αν υπάρχουν αποτελέσματα και ποια είναι αυτά. Άλλωστε σε εκείνους στέλνουμε όλο το υλικό που προκύπτει από τις παρουσιάσεις, ώστε να το αξιοποιήσουν κατάλληλα. Φέτος, για παράδειγμα, Νορβηγίδα tour operator από επαφή που είχαμε πραγματοποιήσει στην Σουηδία το 2015 έφερε το πρώτο γκρουπ στο νησί, στις 4 Ιουλίου. Ο Δήμος μας, όπως και άλλοι Δήμοι του Νοτίου Αιγαίου, αξιοποιούν την πολύ μεγάλη ευκαιρία που τους δίνει η Περιφέρεια να έχουν δωρεάν ένα περίπτερο στο χώρο που νοικιάζει εκείνη, σε όλες τις μεγάλες εκθέσεις του εξωτερικού. Αν δεν υπήρχε αυτό, δεν θα μπορούσαμε να κάνουμε το παραμικρό γιατί τα κόστη ενοικίασης περιπτέρου είναι τεράστια και ο προϋπολογισμός του Δήμου μικρός.
Θα πρέπει, όμως, να γίνει κατανοητό, ότι το πραγματικό όφελος και από τις εκθέσεις και από τα ταξίδια εξοικείωσης (fam trips), δηλαδή οι πρόσθετοι και διαρκώς αυξανόμενοι τουρίστες στο νησί μας, δεν είναι κάτι που επιτυγχάνεται από τη μια στιγμή στην άλλη. Το ίδιο ισχύει και για όλα τα μέσα προβολής και για την προβολή γενικότερα. Απαιτείται επανάληψη και πυκνότητα διαφημιστικής παρουσίας για να αρχίσει να υπάρχει σημαντικό αποτέλεσμα».
–Υπάρχει κάποιο σχέδιο για το πώς θα αξιοποιηθεί η τουριστική δυναμική που αναπτύσσεται τα τελευταία δυο χρόνια στο νησί;
«Δήμος και επαγγελματίες, από την πρώτη στιγμή που αναλάβαμε, συντονίσαμε τις ενέργειές μας και, πλέον, μπορούμε να πάμε ένα βήμα πιο πέρα. Ήδη συνεργαζόμαστε με εξειδικευμένο στο τουριστικό προϊόν όμιλο, που θα εισηγείται κατευθύνσεις και ενέργειες με βάση συγκεκριμένα στοιχεία τα οποία έχει στη διάθεσή του με στόχο και το άνοιγμα νέων αγορών. Ταυτόχρονα έχουμε κάνει και τις δικές μας αναλύσεις, με βάση τα επίσημα στοιχεία που εμπεριέχονται και στο σχετικό υπόμνημα – μελέτη που κατατέθηκε στα μέλη της Επιτροπής Τουριστικής Ανάπτυξης και στο δημοτικό συμβούλιο τον περασμένο Ιανουάριο, με αφορμή και την τεκμηρίωση της παρουσίας μας στις ξένες αγορές. Η ελληνική αγορά δεν μπορεί να μας εξασφαλίσει ικανοποιητικές πληρότητες, αυξημένη οικονομική απόδοση και βελτιωμένη-διευρυμένη τουριστική περίοδο. Ασφαλώς και θα πρέπει να συνεχίσουμε την παρουσία μας στην αγορά αυτή, ώστε να τη διατηρήσουμε και να βελτιώσουμε την απόδοσή της (ποσοτικά και ποιοτικά). Αλλά ταυτόχρονα θα πρέπει να στραφούμε και σε αγορές εισερχόμενου τουρισμού, κάτι που ήδη πραγματοποιεί ο Δήμος μας σταδιακά και με περιορισμένο κόστος. Πριν τρία χρόνια η Άνδρος βάδιζε στα τυφλά, όσον αφορά την τουριστική της στόχευση. Πλέον έχουμε όλα τα εργαλεία που μας επιτρέπουν να πάμε πιο πέρα. Πρέπει να γίνουν πολλά ακόμη και στην προβολή και στις υποδομές και στην υποστήριξη του τουριστικού προϊόντος. Θα γίνουν γιατί ξέρουμε πού βαδίζουμε και πώς θα φτάσουμε εκεί που θέλουμε. Θέλω να επισημάνω ότι ο τουρισμός απαιτεί συνέργειες και η τουριστική ανάπτυξη ενός τόπου είναι υπόθεση όλων, δεν έχει διαχωριστικές γραμμές ανάμεσα σε δημόσιες αρχές και επαγγελματίες τουρισμού αλλά και κάθε άλλης δραστηριότητας. Είναι ο μόνος τομέας που ενώνει γιατί οδηγεί στην ανάπτυξη και στην συγκράτηση και ευημερία του πληθυσμού. Αυτό μου έχει διδάξει η 37χρονη εμπειρία και δραστηριοποίηση μου στον τομέα του τουρισμού».