Την ευθύνη για την κωλυσιεργία στην αξιολόγηση του λιμανιού του Γαυρίου για το ISPS επιρρίπτει στον Λιμενάρχη Άνδρου Πλωτάρχη Λ.Σ. Θεόδωρο Κραψίτη, με δημοσίευσή του σε τοπικό ιστότοπο ο σύμβουλος του Δήμου Άνδρου και μέλος του Δ.Σ. του ΔΗ.ΛΙ.Τ.Τ.Α κ. Μαντζώρος.
Τί συμβαίνει τελικά;
Eπικοινωνήσαμε, με τον κ. Λιμενάρχη Άνδρου, Πλωτάρχη Λ.Σ. Θεόδωρο Κραψίτη, ο οποίος ενοχλημένος από την αστοιχείωτη και αβάσιμη -κατά την άποψή του- κατηγορία του κ. Μαντζώρου, μας έδωσε τη δική του απάντηση, βάσει των επίσημων εγγράφων και της αλληλογραφίας, καθώς μόνο σε αυτά μπορεί και ο ίδιος να περιοριστεί.
Σε αυτά όμως αποδεικνύεται εγγράφως ότι ως Λιμενάρχης ενήργησε ως όφειλε, απόλυτα θεσμικά, χωρίς ποτέ να εξέλθει από τα καθήκοντα και τις αρμοδιότητές του. Στο γεγονός συνηγορεί η προσκόμιση εκ μέρους του κ. Κραψίτη των εν λόγω εγγράφων προς δημοσίευση όπως καταχωρούνται στο τέλος του κειμένου.
Στην αλληλογραφία, υπάρχουν ομόφωνες αποφάσεις τόσο του Δήμου Άνδρου όσο και του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Τήνου-Άνδρου, τις οποίες ο κ. Μαντζώρος, φαίνεται να αγνοεί ή να θέλει να αγνοήσει (;)
Από τις αποφάσεις αυτές, -όπως μας πληροφόρησε ο κ. Κραψίτης- στις οποίες ποτέ δεν αναμείχθηκε η Λιμενική Αρχή Άνδρου και ούτε ποτέ κλήθηκε να εισηγηθεί σχετικά, υπάρχει ομόφωνη εισήγηση του φορέα διαχείρισης, του ΔΗΛΙΤΤΑ, για το λιμάνι του Γαυρίου, την οποία ΜΑΛΙΣΤΑ έχει υπογράψει και ο κ. Μαντζώρος! Η συγκεκριμένη απόφαση του Δ.Σ. του ΔΗΛΙΤΤΑ απεστάλη στο Λιμεναρχείο με το Αριθ.Πρωτ.: 30/18-01-2022 έγγραφο του, μαζί με ένα υποτυπώδες τοπογραφικό σχέδιο της χερσαίας ζώνης λιμένα. Από τη στιγμή που η Λιμενική Αρχή Άνδρου το έλαβε, εκδόθηκε η σχετική Απόφαση για τα όρια ISPS της Λιμενικής Εγκατάστασης Γαυρίου, η οποία και απεστάλη στο ΔΗΛΙΤΤΑ. Στην απόφαση του Λιμενάρχη, δεν υπήρξε καμία απολύτως αλλαγή από την πρόταση του φορέα να συμπεριλάβει στην αξιολόγηση το σύνολο της λιμενικής εγκατάστασης, όπως ήταν και η πρόταση. Αξίζει να σημειωθεί ότι ο Λιμενάρχης – σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία- εκδίδει απόφαση βάσει της πρότασης του Λιμενικού Ταμείου. Δεν νομιμοποιείται να καθορίσει μόνος του και αφ’ εαυτού τα όρια του λιμένα, αλλά με πρόταση του Λιμενικού Ταμείου, το οποίο σε κάθε περίπτωση οφείλει να βασιστεί σε τυχόν εισήγηση εταιρείας ασφάλειας.Επιπλέον, για το λόγο ότι ο Λιμενάρχης είχε εκδώσει πρόσφατα και Ειδικό Κανονισμό Λιμένα για τη χρήση λαντζών, υπήρξε η σχετική προσθήκη πρόβλεψης μεταφοράς των επιβατών από αγκυροβόλια με λάντζες. Για την προσθήκη μάλιστα η εταιρεία της αξιολόγησης, δε δηλώνει καμία παρατήρηση! Η απόφαση εστάλη στο ΔΗΛΙΤΤΑ και κοινοποιήθηκε στην αρμόδια υπηρεσία του Υπουργείου. Η τελευταία με το Αριθ.Πρωτ.: 2343.3-10/23619/22/04-04-2022 έγγραφό της, κάλεσε το ΔΗΛΙΤΤΑ να προχωρήσει στην αξιολόγηση του λιμένα Γαυρίου.
Από τα παραπάνω αποδεικνύεται σαφέστατα, ότι ο Λιμενάρχης λειτούργησε απόλυτα θεσμικά, χωρίς να παρεκκλίνει καθόλου από τις εισηγήσεις των τοπικών φορέων (Δήμου και ΔΗΛΙΤΑ).
Παράλληλα η εταιρεία ασφάλειας, δεν επικοινώνησε ποτέ με το Λιμεναρχείο, πριν την έκδοση της σχετικής απόφασης από τον Λιμενάρχη Άνδρου έτσι ώστε να υπάρξουν τυχόν τροποποιήσεις στα όρια της διασύνδεσης για τη διευκόλυνση της αξιολόγησής και αφού υπάρξει προηγουμένως σχετική διαβούλευση με όλους, και όχι μόνο με τον κ. Μαντζώρο.
Εννοείται ότι εάν και εφόσον οι παρατηρήσεις της εταιρείας ήταν βάσιμες, η εισήγηση και η πρόταση του φορέα θα μπορούσε και μπορεί να αλλάξει. Στην τελευταία περίπτωση δύναται και να εκδοθεί νέα τροποποιητική απόφαση του Λιμενάρχη για τα όρια της λιμενικής εγκατάστασης. Σε επικοινωνία με τον υπεύθυνο της εταιρείας ESA έγινε γνωστό ότι σε καμία περίπτωση το λιμάνι του Γαυρίου δεν είναι ακατάλληλο για την κρουαζιέρα απλά πρέπει το Λιμενικό Ταμείο να ζητήσει σχετική εισήγηση από την εταιρεία προκειμένου να καθοριστούν τα όρια του λιμένα με βάση συγκεκριμένα κριτήρια ασφαλείας, έτσι ώστε η αξιολόγησή της να μπορεί να διευκολυνθεί.
Επισημαίνεται ξανά ότι ο Λιμενάρχης – σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία- εκδίδει απόφαση βάσει της πρότασης του Λιμενικού Ταμείου. Δεν νομιμοποιείται να καθορίσει μόνος του και αφ’ εαυτού τα όρια ISPS του λιμένα.
Είναι ουσιαστικά μονόδρομος για τον Λιμενάρχη να προχωρήσει η διαδικασία του ISPS, όπως και στην προκειμένη περίπτωση έτσι κι έγινε, χωρίς καθυστέρηση.
Όπως υποστηρίζει ο Λιμενάρχης, το Λιμεναρχείο Άνδρου έμεινε και μένει προσηλωμένο στην ανάγκη ανάπτυξης του τομέα της κρουαζιέρας, χωρίς να εμπλέκεται σε καμία πολιτική πέραν από αυτή του Υπουργείου Ναυτιλίας.
Επιμένει δε, ότι το λιμάνι του Γαυρίου, έχει όλες τις προδιαγραφές να καταστεί λιμένας ISPS, υπό την προϋπόθεση αξιολόγησής του, η οποία και σαφώς μπορεί να γίνει. Αυτό είναι και το επόμενο βήμα. Αν κάποιοι θέλουν να σταματήσουν την εξέλιξη, αυτό είναι δικό τους θέμα. Πάντως, και η εταιρεία ασφάλειας δηλώνει έτοιμη να προβεί στην αξιολόγηση ΕΦΟΣΟΝ ο υπεύθυνος φορέας, το ΔΗΛΙΤΤΑ, αναλάβει να προβεί στις αλλαγές της πρότασής του και στην απλή τροποποίηση της απόφασης των ορίων ISPS, βασισμένη προφανώς σε κάποια σχετική εισήγησή της.
Όσον αφορά στα σχόλια προς το πρόσωπό του, ο Λιμενάρχης επιφυλάσσεται παντός νομίμου δικαιώματός του, χωρίς να σχολιάσει ο ίδιος περαιτέρω.
Τα έγγραφα του Λιμεναρχείου
Απόφαση του Δήμου και του ΔΛΤΑ για το Γαύριο
Έγγραφο ΔΛΤΑ για έκδοση Απόφασης
Έγκριση ΥΝΑΠΝ
Για όλα φταίνε οι άλλοι για την Δημοτική Αρχή Άνδρου και τους πάσης φύσεως συμβούλους της. Για τον λόγο αυτό έφτασαν στο σημείο να στοχοποιούν ακόμη και τον λιμενάρχη. Και όλα αυτά για να δικαιολογήσουν την αβελτηρία τους και τους άστοχος χειρισμούς τους. Για λόγους εντυπώσεων και μικροπολιτικών συμφερόντων ξεκίνησαν τις διαδικασίες για σχεδίαση και υλοποίηση μέτρων ασφαλείας στο λιμάνι Γαυρίου για υποδοχή κρουαζιερόπλοιων, μόλις πριν μερικούς μήνες, ενώ και οι ίδιοι γνώριζαν ότι απαιτείται χρόνος για έργα υποδομής.