Η Πρόεδρος και τα Μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου του Ιδρύματος Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή στην συνέντευξη τύπου για την παρουσίαση της έκθεσης «ΣΟΦΙΑ ΒΑΡΗ» την Τρίτη 3.6.2014 στον IANOS στην Αθήνα. Για την Σοφία Βάρη και το έργο της μίλησαν η πρόεδρος του Ιδρύματος κ. Φλερέτ Καραδόντη Κατσίκη, ο διευθυντής του Ιδρύματος Κυριάκος Κουτσομάλλης, η Μάγδα Μπαλτογιάννη και η Ιστορικός Τέχνης Μαρί Μορό – Κουτσομάλλη.
Εκπρόσωποι της αριστοκρατίας του πνεύματος, των εικαστικών και κοσμικών δρώμενων επισκέφθηκαν την Άνδρο το τριήμερο 27, 28 και 29 Ιουνίου με γνωστά ονόματα του διεθνούς jet set να έχουν καταπλεύσει στο αιγαιοπελαγίτικο νησί μας με πολυτελείς θαλαμηγούς, με την ευκαιρία της θερινής έκθεσης του Ιδρύματος Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή που παρουσιάζεται στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης. Το αφιέρωμα στο έργο της Σοφίας Βάρη ήταν ένα preview της έκθεσης το Σάββατο 28.7.2014, εγκαίνια την Κυριακή 29.7.2014 και συζήτηση στρογγυλής τραπέζης στο Δημοτικό θέατρο Άνδρου με θέμα «Η πνευματική και καλλιτεχνική κίνηση της εποχή του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου», την ίδια μέρα. Την συζήτηση συντόνισε η πρόεδρος του Πανεπιστημίου της Ευρώπης κ. Ελένη Γλύκατζη-Αρβελέρ με ομιλητές τους κ.κ. Ευάνθη Χατζηβασιλείου αν/τη καθηγητή Ιστορίας του Π.Α. Ερασμία Λουίζα Σταυροπούλου καθηγήτρια Νεοελληνικής Φιλολογίας στην Φιλοσοφική Σχολή του Π.Α. και Εφη Ανδρεάδη Κριτικό Τέχνης.
Το αφιέρωμα εκτός από γλυπτά όλων των κατηγοριών και μεγεθών τα οποία αποτελούν τον άξονα της έκθεσης περιλαμβάνει επίσης σχέδια, ακουαρέλλες, ελαιογραφίες, ανάγλυφα και κολλάζ καθώς και αντικείμενα μικρογλυπτικής.
Διάρκεια έκθεσης: 29 Ιουνίου – 28 Σεπτεμβρίου 2014 Ώρες Λειτουργίας: Καθημερινά 11.00-15.00 και 18.00-21.00, Δευτέρα 11.00-15.00, Δευτέρα απόγευμα και Τρίτη κλειστά
ΣΟΦΙΑ ΒΑΡΗ
Στο εισαγωγικό κείμενο του καταλόγου της έκθεσης, o επιμελητής της έκθεσης και διευθυντής του Μουσείου, κύριος Κυριάκος Κουτσομάλλης αναφέρει μεταξύ άλλων: Η Σοφία Βάρη, Ελληνίδα μεν την καταγωγή, έχοντας όμως ελάχιστα ζήσει στην Ελλάδα, βιώνει την ελληνικότητά της χωρίς επιμερισμούς, και με τρόπο που να λειτουργούν όλες οι ανάγκες της ψυχής ως ενιαία, αδιαίρετη και αδήριτη ανάγκη. Η ελληνικότητά της ένθετα ενυπάρχει στην σκέψη και στη συνείδησή της και αναδύεται ως μνήμη, ως συνειρμός, ως γνώση διαχρονική. […]
Τα γλυπτά της, αν και ευχάριστα στην όραση όπως και στην αφή, θα ήταν άδικο να προσληφθούν ως εικόνες θεάματος μόνο κι όχι ως αποκρυσταλλωμένη ενέργεια που προκύπτει από την αγωνία της μετάλλαξης της πρωτογένειας σε σχήματα αποδεκτά και συμβατά με τις απαιτήσεις του δικού της χρόνου. Γι’ αυτό και τίποτα δεν ήταν εύκολο για εκείνη. Ως άλλη Camille Claudel, υπό διαφορετικές, εξυπακούεται, συνθήκες, κλήθηκε να εξοφλήσει στον εαυτό της το τίμημα των επιλογών της. Το δικαίωμα, δηλαδή, να καταπιαστεί με τα δύσκολα ως γυναίκα. Να δώσει σχήμα και μορφή στην άμορφη μάζα της ύλης. Το πράττει αδιάλειπτα με υπερβάσεις των δυσκολιών και με προτάσεις αισθητικής αρτιότητας και πρωτοτυπίας και την ελευθερία που της προσφέρει η αδέσμευτη λαξευτική και η εν γένει αναπλαστική χειρονομία».
Η Σοφία Βάρη γεννήθηκε στη Βάρη Αττικής, το 1940. Σπούδασε στην Ελβετία, την Αθήνα και το Λονδίνο. Με την τέχνη άρχισε να ασχολείται από το 1958 φοιτώντας στην École des Beaux – Arts του Παρισιού. Μετά το γάμο της το 1960 και την γέννηση της κόρης της Ιλεάνας το 1962 εγκαθίσταται στο Παρίσι. Στο Παρίσι συχνάζει στα εργαστήρια των Edouard Mac Avoy και Jean Soubervie και το 1970 οργανώνει το πρώτο δικό της εργαστήριο. Το 1978 μεταφέρει το εργαστήριό της στην γνωστή συνοικία των καλλιτεχνών το γνωστό Montparnasse και αρχίζει να ασχολείται με την γλυπτική. Τον ίδιο χρόνο γνωρίζεται με τον Fernando Botero με τον οποίο έκτοτε μοιράζεται τη ζωή της μεταξύ Παρισιού, Πιετρασάντα, Μόντε Κάρλο, Νέας Υόρκης και Κολομβίας. Από το 1978 έως και το 1990 πειραματίζεται με διάφορες τεχνικές και παραδίδει μαθήματα ζωγραφικής. Το 1988, δημιουργεί για πρώτη φορά κοσμήματα – έργα μικρογλυπτικής. Από την αρχή της δεκαετίας ’90 ασχολείται συστηματικά με γλυπτική μεγάλων διαστάσεων.
Από το 1993 ταξιδεύει πολύ συχνά στο Μεξικό μελετώντας τη γλυπτική των Μάγια και των Ολμέκων. Το 1999 εκδίδεται μονογραφία της από τον εκδοτικό οίκο Ritsoli, η οποία κυκλοφόρησε στην Αμερική, στην Ιταλία, σ τη Γαλλία και την Ισπανία. Γλυπτά της μνημειακών διαστάσεων τοποθετήθηκαν στην Αθήνα – Πλατεία Κοτζιά, Φλωρεντία – Palazzo Vecchio/Piazza della Signoria, Παρίσι – Saint Germaine des Prés, Ρώμη – Piazza Esedra, Τενερίφη, Μόντε Κάρλο – Gardens of Boulingrins, Πεκίνο – Ναός του Κομφούκιου, Μαδρίτη –Paseo de la Castellana, Κολομβία – Cartagena de Indias, Πιετρασάντα – Piazza del Duomo. Μεγάλες εκθέσεις της έχουν πραγματοποιηθεί στη Νέα Υόρκη, στο Παρίσι, στη Ρώμη, στην Αθήνα, στην Μαδρίτη, στη Βαρκελώνη, στην Λισαβόνα, στην Κωνσταντινούπολη, στο Πεκίνο, στην Κολομβία, στη Κουάλα Λουμπούρ και αλλού.