Το ζήτημα της αυστηροποίησης και της επί της ουσίας θέσπισης κανόνων που διέπουν την έντονη οικοδομική δραστηριότητα, κατά τους θερινούς μήνες ειδικά όταν γειτνιάζουν με τουριστικά καταλύματα φέρει στην δημοσιότητα με επιστολή του ο κ. Μάριος Γεωργιάδης.
Με την ελπίδα αυτό το κείμενο να γίνει η αφορμή ώστε η τοπική αυτοδιοίκηση του νησιού μας να προβεί σε ουσιαστικές παρεμβάσεις και όχι σε απλές συστάσεις για την όχληση από τους θορύβους δημοσιεύεται η ακόλουθη επιστολή, καθώς η πρόσφατη απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου μοιάζει να μην επαρκεί.
Ο θόρυβος, είτε η ηχορύπανση, μπορεί να εκτείνεται πέραν των οικοδομικών εργασιών και δεν αφορά μόνο επαγγελματίες του τουρισμού αλλά και κατοίκους μόνιμους ή παραθεριστές.
Η Επιστολή
Η Άνδρος αξίζει κάτι καλύτερο από ευχολόγια
Πριν από λίγα χρόνια αποφασίσαμε να επενδύσουμε στην Άνδρο. Με προσωπικό κόπο, σημαντικό οικονομικό κόστος και πίστη στις προοπτικές του νησιού, δημιουργήσαμε μία σύγχρονη τουριστική μονάδα υψηλών προδιαγραφών, η οποία φιλοξενεί επισκέπτες από όλο τον κόσμο και προσφέρει υπηρεσίες αντάξιες των απαιτήσεων της σύγχρονης τουριστικής αγοράς. Επενδύσαμε στην Άνδρο γιατί πιστέψαμε στο νησί. Πιστέψαμε ότι η φυσική της ομορφιά, η αυθεντικότητά της και οι δυνατότητές της μπορούν να την καταστήσουν έναν πραγματικά ανταγωνιστικό τουριστικό προορισμό στο Αιγαίο. Δυστυχώς, η πραγματικότητα ήρθε να μας διαψεύσει.
Σε άμεση γειτνίαση με τη μονάδα μας ξεκίνησε οικοδομική δραστηριότητα μεγάλης κλίμακας. Θόρυβος, εκσκαφές, κομπρεσέρ, φορτηγά, σύννεφα σκόνης και χωμάτων συνθέτουν ένα περιβάλλον το οποίο δεν έχει καμία σχέση με τις διακοπές που ο επισκέπτης ονειρεύτηκε και πλήρωσε για να απολαύσει. Ο επισκέπτης που επιλέγει την Άνδρο δεν έρχεται για να ξυπνά από οικοδομικά μηχανήματα. Δεν έρχεται για να κάνει ηλιοθεραπεία μέσα στη σκόνη. Δεν έρχεται για να ακούει κομπρεσέρ και φορτηγά από το πρωί μέχρι το βράδυ. Και όταν ο επισκέπτης απογοητευτεί, δεν θα παραπονεθεί στον εργολάβο. Θα παραπονεθεί στο κατάλυμα, θα αφήσει αρνητική κριτική, δεν θα ξανάρθει και τελικά θα επιλέξει κάποιο άλλο νησί.
Από την πρώτη στιγμή απευθυνθήκαμε στον Δήμο Άνδρου ζητώντας κάτι απολύτως λογικό και αυτονόητο: να θεσπιστεί ένα πλαίσιο περιορισμού της έντονης οικοδομικής δραστηριότητας σε άμεση γειτνίαση με τουριστικά καταλύματα κατά τη διάρκεια της θερινής περιόδου. Δεν ζητήσαμε να σταματήσουν οι οικοδομές. Δεν ζητήσαμε να στερηθεί κανείς το δικαίωμα να χτίσει, ζητήσαμε να μπει μία τάξη. Ζητήσαμε αυτό που εφαρμόζεται εδώ και χρόνια σε πολλά άλλα νησιά του Αιγαίου, τα οποία έχουν κατανοήσει ότι τουρισμός και ανεξέλεγκτη οικοδομική δραστηριότητα δεν μπορούν να συνυπάρξουν χωρίς κανόνες.
Στην Άνδρο, όμως, τέτοιο πλαίσιο δεν υπήρχε. Ακούσαμε υποσχέσεις, ακούσαμε διαβεβαιώσεις ότι το θέμα θα εξεταστεί, ακούσαμε ότι η Δημοτική Αρχή αντιλαμβάνεται τη σοβαρότητα του προβλήματος. Και μετά από μήνες αναμονής ήρθε η περίφημη Απόφαση 87/2026 της Δημοτικής Επιτροπής. Μία απόφαση η οποία, δυστυχώς, δεν λύνει απολύτως τίποτα γιατί δεν υπάρχει απαγόρευση, έλεγχος, πρόστιμο, κύρωση και διαδικασία καταγγελιών.
Παρόλα αυτά, η Δημοτική Αρχή επέλεξε να περιοριστεί σε μία μη δεσμευτική «σύσταση»!!! προς όσους προκαλούν την όχληση, χωρίς κανέναν μηχανισμό εφαρμογής και χωρίς καμία πραγματική προστασία των θιγόμενων επιχειρήσεων. Με απλά λόγια, όποιος θέλει να συμμορφωθεί θα το κάνει από μόνος του. Όποιος δεν θέλει, θα συνεχίσει ακριβώς όπως πριν.
Η απόφαση αυτή δεν αλλάζει τίποτα. Δεν προστατεύει κανέναν. Δεν λύνει κανένα πρόβλημα. Πρόκειται για μία μεσοβέζικη και διπλωματική προσέγγιση που δημιουργεί την εντύπωση αντιμετώπισης του ζητήματος χωρίς στην πραγματικότητα να αντιμετωπίζει τίποτα.
Και εδώ ακριβώς βρίσκεται το πρόβλημα. Η Άνδρος συνεχίζει να αναρωτιέται γιατί υστερεί τουριστικά σε σχέση με άλλα νησιά του Αιγαίου. Η απάντηση βρίσκεται συχνά σε τέτοιες αποφάσεις. Στην απροθυμία λήψης ουσιαστικών μέτρων. Στον φόβο του πολιτικού κόστους. Στην επιλογή των ισορροπιών αντί των λύσεων. Στην προτίμηση των ευχολογίων αντί των αποφάσεων. Ο τουρισμός δεν αναπτύσσεται με δημόσιες σχέσεις, δεν αναπτύσσεται με συστάσεις, δεν αναπτύσσεται με ευχές.
Αναπτύσσεται όταν υπάρχει σχέδιο, κανόνες και βούληση εφαρμογής τους. Κάθε σοβαρός επενδυτής που έρχεται στην Άνδρο, κάθε επαγγελματίας του τουρισμού που προσπαθεί να προσφέρει ποιοτικές υπηρεσίες, κάθε επισκέπτης που επιλέγει το νησί, δικαιούται κάτι καλύτερο από μία απόφαση που καταλήγει σε μία απλή προτροπή «να αποφεύγεται η όχληση…».
Η Άνδρος αξίζει περισσότερα. Και οι άνθρωποι που επενδύουν, εργάζονται και αγωνίζονται για το μέλλον της αξίζουν μια Δημοτική Αρχή που να λύνει προβλήματα και όχι μια Δημοτική Αρχή που αρκείται στη διαχείριση των εντυπώσεων.
Με εκτίμηση,
Μάριος Γεωργιάδης
Big Blue Villas – Άνδρος



















